Gunnar Olofsson. Foto.

Gunnar Olofsson

Professor emeritus

Gunnar Olofsson. Foto.

Universitetslärarna och den högre utbildningen

• Ola Agevall
  • Gunnar Olofsson

Redaktör

• Lennart G. Svensson Thomas Brante Kerstin Svensson

Summary, in Swedish

Från och med högskolereformen 1977 infogades ett antal akademiska yrkesutbildningari ett samlat universitets- och högskolesystem. Det gällde grund- och förskollärare, sjuksköterskor, kortare tekniska utbildningar m.fl. som tidigare funnits vid särskilda enheter. Därmed fixerades grunddragen i dagens universitets- och högskolesystem. Detta kapitel skildrar hur universitetslärarkårens expansion, sammansättning och inre skiktning formades på det professionella fält som etablerades inom detta sammanhållna och hierarkiskt ordnade universitetssystem.

Sidor

Ett professionellt landskap i förvandling

Del av eller Kapitel i bok

Studentlitteratur AB