Gunnar Olofsson. Foto.

Redaktör

• Gunnar Andersson & Magnus Jerneck

Summary, in Swedish

Kapitlet skildrar den sociologiska institutionen från några olika per-spektiv. Först ges en kort skiss av hur de svenska universiteten hanterade den kraftiga ökningen av studentantalet under 1960-talet och av vad som var sociologiämnets särskilda förutsättningar för att växa under denna period. Sedan följer ett resonemang om de som läste ämnet och varför de gjorde det. Jag beskriver kort mina studier på ett-, två- och trebetygs-nivån hösten 1962 till och med hösten 1963. Därefter går jag igenom de 127 personer som anställdes som lärare vid institutionen 1959–1976, från professorn, via lektorerna till amanuenserna. Till sist skildrar jag hur denna grupp sociologers senare livsbanor gestaltades, inom och ut-anför akademin.

Svenska

Sidor

Publikation/Tidskrift/Serie

Samhällsvetenskapliga fakulteten i Lund – en vital 50-åring: En jubileumsskrift