Porträtt Lisa Eklund. Foto: Emma Lord.

Lisa Eklund

Docent | Universitetslektor

Porträtt Lisa Eklund. Foto: Emma Lord.

Att upptäcka och återupptäcka klassisk sociologi

• Lisa Eklund
  • Bo Isenberg

Redaktör

• Lisa Eklund
  • Bo Isenberg

Summary, in Swedish

Sociologi är läran om samhället, om människan som social varelse, om hur individen relaterar till sig själv och till andra. Sociologin analyserar hur och på vilka villkor människan formar samhället och omvänt hur samhället och gruppen formar människan i tid och rum. Under 1800-talet utmejslades sociologin först som allmänt ämne och så småningom som en vetenskaplig disciplin vid universiteten med särskilda frågeställningar, teorier och metoder. Det är vid denna tid som den klassiska sociologin tar form. Boken ägnar ett tjugotal kapitel åt ett tjugotal klassiska sociologer, somliga etablerade som klassiker, andra som vi upptäcker som klassiker. Från Comte till Myrdal via Martineau, Marx, Tarde, Tönnies, Veblen, Cooper, Durkheim, Simmel, Gilman, Addams, Mead, Weber (Max), Du Bois, MacLean, Weber (Marianne), Mannheim, Lynd (Helen Merrell), Elias, Schütz.

• Centrum för ekonomisk demografi

2022-01-17

Svenska

Sidor