Default user image.

Det förgångna är framtiden : Ursprungsfolk och självbestämmande i Hawai´i

• Ulf Johansson Dahre

Popular Abstract in Swedish

Det förgångna är framtiden är en socialantropologisk studie av ett politiskt skeende som pågått under de senaste 20 åren och som handlar om hur ursprungsfolket kanaka maoli i Hawai´i fått rätt till självbestämmande och andra särskilda rättigheter. Kanaka maoli har använt en diskursiv strategi som handlat om att de en gång i tiden varit ursprungligt suveräna och att denna politiska status skall återupprättas. Detta är ett argument som består av de tre delarna historia, politisk status och moral. Genom att strukturera de politiska och juridiska anspråken kring begreppet ursprunglig suveränitet har kanaka maoli tvingat USA och delstaten Hawai´i att omformulera vissa grundläggande politiska och moraliska antaganden angående nationell politisk suveränitet och grun-derna för individers och gruppers rättigheter i samhället. Argumentet ”ursprunglig suveränitet” har använts på politiska och juridiska arenor på nationell och internationell nivå. Genom att visa hur argumentet om ursprunglig suveränitet strukture-rar debatten om kanaka maolis rättigheter och politiska status blir det också möjligt att visa hur nationell och internationell politik sammanlänkas och bidrar till politiska förändringar och uppfattningar om ursprungsfolkens rättigheter i allmänhet.

Den politiska utvecklingen kring ursprungsfolket i Hawai´i är ingen isolerad politisk företeelse. Frågan om ursprungsfolkens självbestämmande är ett kontroversiellt ämne i alla västländer med ursprungsfolk. Samtliga ursprungsfolk i västvärlden har idag någon form av politiskt självbestämmande. Den avgörande framtidsfrågan är om detta skall bestå och utvecklas eller om det är en historisk parentes. För ursprungsfolken handlar självbestämmande om kulturell överlevnad. För staterna i väst handlar det om att kunna balansera ursprungsfolkens självbestämmande och andra särskilda rättigheter med alla medborgares anspråk på lika rättigheter

• Socialantropologi

Försvarstid

Försvarsplats