Kampanjledare på Amnesty International i Sverige

Alumner berättar - Sanna Blomgren

• Kandidatexamen i sociologi
  • Arbetar på Amnesty i Sverige

– Praktiken kändes också som ett viktigt steg mellan det teoretiska och det praktiska. Jag minns att jag tyckte det var skitläskigt att ta examen. Universitetet hade blivit en sån trygg bubbla att vara i. Men genom praktiken öppnades en ny värld på ett sätt.

Varför läste du sociologi?

Jag har nog alltid varit intresserad av maktstrukturer, långt innan jag egentligen kunde sätta ord på att det var just det. Den nyfikenheten har varit min största drivkraft i mitt val av studier; att jag liksom velat förstå samhället och människorna i det. Jag började med att läsa genusvetenskap för att det kändes spännande och därifrån hittade jag till sociologin. Innan jag började på universitetet visste jag inte ens att ämnet sociologi fanns.

Vad har du gjort sedan du tog examen?

När jag hade tagit min kandidat gjorde jag en praktiktermin på Amnesty. Där gjorde jag liknande saker som jag gör i min nuvarande tjänst. Därefter gjorde jag ännu en praktik, men på en organisation i Indien. Projektet jag gjorde praktik inom hette ”Small Farmers Empowerment Programme” och syftade till att ge småbönder möjlighet att försörja sig själva och sina familjer på sitt ekologiska jordbruk. I projektet jobbade jag bland annat med att återrapportera projektresultat och ansöka om nya projektmedel tillsammans med teamet i Indien och projektledaren i Sverige.
Strax efter att jag kommit hem från Indien fick jag mitt nuvarande jobb på Amnesty.

Hur fick du din nuvarande anställning?

Mycket tack vare att jag gjorde praktik, är det korta svaret. För att utveckla är det såklart inte så att man automatiskt blir anställd för att man gjort praktik, men jag tror att chanserna ökar och att det är en relativt vanlig väg in på arbetsmarknaden.

Praktiken kändes också som ett viktigt steg mellan det teoretiska och det praktiska. Jag minns att jag tyckte det var skitläskigt att ta examen. Universitetet hade blivit en sån trygg bubbla att vara i. Men genom praktiken öppnades en ny värld på ett sätt. Det var också ett sätt för mig att knyta kontakter på arbetsmarknaden, få in en fot liksom. Det behöver man.

Vad gör du på ditt jobb?

Min titel är kampanjledare. I Amnesty-kontexten betyder det att jag framför allt ansvarar för att mobilisera och engagera människor att delta i våra kampanjer. Jag brukar dela upp min tjänst i två delar:

Den första är strategisk och handlar om hur:et.  Det vill säga, hur mobiliserar vi på bästa sätt och hur skapas egentligen engagemang? Och hur kan vi driva förändring i människorättsfrågor genom att ta tillvara människors engagemang?

Den andra delen är mer operativ och innebär bland annat att jag håller i utbildningar, tar fram informationsmaterial och stöttar aktivister i deras arbete på olika sätt.

På vilket sätt har du nytta av din utbildning i ditt nuvarande arbete?

Det jag främst tagit med mig från studierna är förståelsen för maktstrukturer. Det är något jag känner jag har nytta av generellt i livet, snarare än i de arbetsuppgifter jag utför till vardags. Om jag ska vara mer konkret skulle jag säga att jag under studierna fick öva mycket på att processa krånglig information (typ Foucault, vad menar han ens?) och återberätta den med egna ord. Det tänker jag mycket på när jag ska hålla i utbildningar. Hur förklarar jag svåra saker på ett pedagogiskt sätt? Vilket språk använder jag? Och då är vi tillbaka i maktstrukturerna igen.

Läs fler alumnporträtt

Alla våra alumnporträtt hittar du på sidan "Våra alumner berättar".

Sanna Blomgren. Foto.

Arbetsplats: Amnesty International i Sverige