Studerandeexpeditionen

För närvarande arbetar vi hemifrån och kommer till kontoret vid behov. Hör gärna av dig till oss via e-post.

Sociologi, pedagogik och PA, rum 117B

Susanne Lindberg
Tel: +46 46-222 88 44
​​​​​​​E-post: info [at] soc [dot] lu [dot] se

Socialantropologi, rum 117A

Christian Landgren
E-post: info [at] soc [dot] lu [dot] se

Vänd dig till oss med dina frågor om t ex:

  • Registrering och omregistrering på kurs
  • Resultat- eller registreringsintyg från LADOK
  • Anmälan om studieavbrott
  • Information om kurser
  • Anmälan till omtentamen
  • Ansökan om tillgodoräknanden av kurser. Hitta blankett här.

Via denna guide kan du själv ta fram resultat och studieintyg från LADOK (pdf).

Tentautlämning

Ordinarie tentamensutlämning är för tillfället pausad; utlämning sker nu via mail eller vanlig post. Kontakta info [at] soc [dot] lu [dot] se.

Skicka e-post

Om du skickar ett mejl med din fråga är det bra om du uppger så mycket information som möjligt, tex. kurskod, namn och personnummer, så är det lättare för oss att hjälpa dig. Info [at] soc [dot] lu [dot] se

Vanliga frågor till studerandeexpeditionen

När är introduktionsmötet?
Se vår sida Välkomstbrev.

Kan jag byta till en annan kurs än den jag blivit antagen till?
Nej du kan tyvärr inte byta till annan kurs än den du blivit antagen till. Särskilt viktigt att notera att byte mellan campuskurs (på plats i Lund) och distanskurs inte heller går att göra. Om du har sökt fel kurs får du istället gå tillbaka till Antagning.se och göra en så kallad sen anmälan.

Anmälan till omtentamen
Du anmäler dig till omtenta och uppsamlingstenta via Studentportalen. Få hjälp med hur du gör i vår Lathund för tentamensanmälan (PDF). Observera att din anmälan behöver göras senast en vecka innan tentatillfället.

Vad är studentkonto?
Studentkontot är din elektroniska nyckel till Lunds universitet. Identitet och lösenord skickas hem till dig när du är förstagångsregistrerad student. Du använder dig sedan av samma identitet under hela din studietid. Studentkontot erbjuder ett antal elektroniska tjänster som e-postkonto, tillgång till bibliotekets databaser och tillgång till Ladok. Logga in med ditt student-ID på Studentportalens webbplats.

Jag har tappat bort mitt användarnamn eller lösenord till mitt studentkonto, hur får jag nya uppgifter?
Kontakta supporten för studentkonto.

Måste jag vara registrerad på kursen?
Ja, du måste vara registrerad på den kurs du läser eller tenterar i någon form. Om du inte blir klar med kursen i tid, vänder du dig till expeditionen för att om möjligt bli omregistrerad och avsluta studierna följande termin.

Hur får jag veta mitt tentamensresultat?
När ett nytt resultat (på modul eller på kurs) har attesterats får du en avisering till din mejl. Du loggar då in på Ladok (www.student.ladok.se) med ditt student-ID. En notis om att resultat lagts in visas på startsidan. Det går även bra att logga in på Studentportalen (www.student.lu.se) och klicka på menyalternativet Ladok.

Vad ska jag ta med mig till salstentamen?

Under rådande covid-19-pandemi ges begränsade eller inga salstentor. Vänligen se soc.lu.se/covid-19 för senaste information om läget.

Observera att du måste visa fotolegitimation på en salstenta, annars får du inte lov att tentera. Ta också med pennor och eventuella andra tillåtna hjälpmedel.