Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Checklista ny student höstterminen 2020

Varmt välkommen till Sociologiska institutionen! På denna sida har vi samlat allt du behöver veta inför terminsstarten. Informationen riktar sig till dig som blivit antagen till kurs eller program på Sociologiska institutionen.

Hösttermin 2020: undervisning både på plats och digitalt

En stor del av undervisningen vid Sociologiska institutionen kommer att höstterminen 2020 genomföras med hjälp av digitala verktyg (online), och en del av undervisningen kommer att genomföras på campus i våra lokaler i Lund.

I de fall som undervisning i lokalerna ges, kommer det bli nödvändigt med utspridning - ett avstånd om minst 1,5 meter ska kunna upprätthållas mellan personer som vistas i samma lokal. Inga sammankomster med fler än 50 personer får förekomma.

Storföreläsningar kommer att ges online. Undervisning med praktiska, laborativa eller estetiska inslag samt exkursioner, seminarier och lektioner i mindre grupper kan komma att ske på plats, men då under anpassade former. Undervisning kommer att ges mellan klockan 08 och 18.

Du kommer att få information om vad som gäller för just din kurs eller ditt program via e-post i sommar! Därefter kommer uppdateringar att göras i din lärplattform Canvas eller i ditt schema i Timeedit.

Observera: På grund av coronapandemin kan vissa ändringar i schema och kursformat göras med kort varsel. Stort tack för din förståelse!

Observera även att exakt tid anges i schemat. Denna termin kommer föreläsningar och seminarier börja vid den exakta tidpunkt som anges i schemat (dvs så kallad akademisk kvart kommer inte tillämpas).
 

 

Universitetsbiblioteket i Lund.
Universitetsbiblioteket i Lund.

    Detta behöver du göra när höstterminen börjar:

    1. Aktivera ditt Studentkonto på passport.lu.se, se nedan rubrik.
    2. Registrera dig på student.lu.se, 24 – 31 augusti, se nedan rubrik.
    3. Gå på ditt introduktionsmöte, se nedan rubrik.
       

    1. Aktivera ditt studentkonto

    Det första du behöver göra är att aktivera ditt studentkonto på https://passport.lu.se

    Du får information om hur du aktiverar ditt konto till den e-postadress som du anmält på www.antagning.se. Observera dock: Har du angett en hotmail-adress är det inte alltid som denna information kommer fram. Har du frågor kan du alltid kontakta expeditionen på info [at] soc [dot] lu [dot] se.

    Behöver du hjälp kan du vända dig till servicedesk [at] lu [dot] se. Mer information om studentkontot hittar du här: lu.se/studera/livet-som-student/it-tjanster-support-och-driftinfo/studentkonto.

    Är du student sedan tidigare så har du redan ett konto, men har det blivit inaktivt kan du gå in på https://passport.lu.se och aktivera det på nytt.
     

    2. Registrera dig

    Efter att du har aktiverat ditt studentkonto är det viktigt att du registrerar dig på den kurs som du är antagen till och som du vill gå (vissa undantag finns). Det kallas självregistrering eller webbregistrering.

    • Tänk på att registreringen bara är öppen 24 – 31 augusti, så det är viktigt att du gör registreringen mellan dessa datum.

    Logga in på student.lu.se och klicka på Ladok. Använd gärna lathunden (pdf) när du ska registrera dig.

    Om du får problem vänligen kontakta studerandeexpeditionen inom den angivna tiden, annars riskerar du mista din plats. E-post: info [at] soc [dot] lu [dot] se

     

    3. Gå på ditt introduktionsmöte

    Det är obligatoriskt att gå på introduktionsmötet om din kurs har ett sådant. Via ditt schema kan du oftast se när introduktionsmötet är. Hitta ditt schema genom att leta upp din kurs i schemaportalen. Sök på kurskod. Observera: På grund coronapandemin kan ändringar i schema göras med kort varsel. Observera även att exakt tid anges i schemat. Denna termin kommer föreläsningar och seminarier börja vid den exakta tidpunkt som anges i schemat (dvs så kallad akademisk kvart kommer inte tillämpas).
     

      Kurslitteratur, kursplaner och schema

      • Hitta kurslitteratur och kursplaner i listan här på soc.lu.se/utbildning/kurslitteratur-kursplaner
      • Hitta ditt schema i i vår schemaportal Timeedit. Sök på kurskoden eller kursnamnet.
        Observera: På grund coronapandemin kan ändringar i schema göras med kort varsel. Observera även att exakt tid anges i schemat (så kallad akademisk kvart kommer inte tillämpas).
         

      Lärplattform och information

      Våra kurser och program är anslutna till lärplattformen Canvas, där lärare och studenter kommunicerar med varandra och laddar upp information.
       

      Återbud

      Om du vill lämna återbud till kursen/programmet som du är antagen till gör du detta snarast möjligt på: www.antagning.se eller www.universityadmissions.se. Logga in på Mina sidor, välj länk Återbud/Decline, avsluta med Bekräfta.

      Jag har redan registrerat mig, men vill hoppa av

      Om du registrerat dig och väljer att hoppa av kursen skall detta meddelas inom tre veckor efter terminsstart för att ”tidigt avbrott” skall registreras, i annat fall kan du inte söka kursen igen. Rapportera detta själv i Studentportalen. Behöver du hjälp, skicka ett mejl till info [at] soc [dot] lu [dot] se. Kommer avbrottet efter 3 veckor från terminsstart blir inte kursen sökbar igen. Omregistrering annan termin tillåts då bara i mån av plats och efter anmälan till institutionen.
       

      Mer för dig som är student

      Mer information om nedan på Lunds universitets centrala webbplats lu.se/studera/livet-som-student/nuvarande-student

      • Studentportalen, webmail och betyg
      • Lärplattformar på webben
      • Söka böcker
      • Schema och mer information
      • Stipendier och utlandsstudier
      • Uppsatser och examen
      • Lediga jobb, CV-databas och nätverk för alumner

       

      Är du istället reservplacerad?

      Reservantagningen till våra kurser startar 10 augusti. Om du kan erbjudas plats på den kurs du är reservplacerad på så kommer du att kontaktas av studerandeexpeditionen.

       

      Sen anmälan

      Om en kurs inte är fullsatt efter den första antagningsomgången kan den ibland öppnas för sen anmälan, vilket ger intresserade blivande studenter en extra chans att söka till den.

      Notera dock att en sen anmälan inte är en garanti för att komma in på kursen, samt att de behandlas av Antagningsavdelningen vid Lunds Universitet och inte av oss här på Sociologiska Institutionen.

      Vi kan inte göra något för att påverka tiden det tar för anmälan att behandlas.

      Läs mer om sen anmälan på Antagning.se

       

      Välkommen till Sociologen!

      Studerandeexpeditionen, Sociologiska institutionen
      E-post: info [at] soc [dot] lu [dot] se

      Studievägledning:
      E-post: studievagledare [at] soc [dot] lu [dot] se

      Sociologiska institutionen
      Lunds universitet
      Besök: Sandgatan 11, Hus G, Lund
      Postadress: Box 114 , 221 00 Lund
      Telefon: Studerandeexpeditionen +46 46-222 88 44, Lunds universitets växel +46 46-222 00 00

      Samhällsvetenskapliga fakulteten