Alumn: Dea är utredare på Danmarks Akkrediteringsinstitution

Vad jobbar du med idag?

Jag jobbar som specialkonsulent (ackrediteringsutredare) på Danmarks Akkrediteringsinstitution. Det är en liten oberoende myndighet som ligger under Utbildnings- och forskningsministeriet i Danmark. Vår svenska systerorganisation heter Universitetskanslerämbetet (UKÄ). Vi arbetar med att säkerställa kvaliteten på högre utbildning genom ackreditering.

Jag är projektledare för olika granskingar, vilket innebär att jag arbetar tillsammans med en utbildningsinstitution i mer än ett år, när de ska ackrediteras. Jag är med och rekryterar en panel med fackexperter som ska fastställa om utbildningsinstitutionens kvalitetssäkring av utbildningar är välfungerande. Samtidigt har jag tät kontakt med utbildningsinstitutionen angående planering av expertpanelens besök, där vi intervjuar studenter, lärare och ledning. I samband med detta analyserar jag stora mängder dokumentation och skriver slutligen en rapport som bygger på panelens bedömning.

Hur fick du din nuvarande anställning?

Jag fick jobbet 2019, när Danmarks Akkrediteringsinstitution sökte akkrediteringskonsulenter. Innan dess jobbade jag som forskningsassistent i två år. Då jobbade jag med kvalitativ forskning inom arbetsmiljö.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Det bästa med mitt jobb är att jag har användning av de kvalitativa metoder och analytiska kompetenser som jag har med mig från antropologiutbildningen. Jag älskar att jag i mitt jobb har möjlighet att fördjupa mig i data från intervjuer och olika typer av skriftligt material. Jag uppskattar omväxlingen mellan fördjupning och det externa samarbetet med expertpaneler och utbildningsinstitutioner.

Dessutom är det en flexibel arbetsplats där jag till stor del lägger upp min arbetsdag själv och med möjlighet att delvis arbeta hemifrån. Det betyder mycket att ha en bra balans mellan jobb och privatliv när barnen är små.

Vilka är de största utmaningarna i jobbet?

Resultatet av mitt arbete har stor betydelse för det enskilda lärosätet, det är därför viktigt att jag har ett öga för detaljer och ser till att bedömningarna är konsekventa, så att alla lärosäten behandlas lika. Det är helt klart en utmaning men det är därför vi har många interna kvalitetssäkringsprocesser, till exempel att dela kunskap med kollegor.

Intervjun genomfördes våren 2024.

Läs fler alumnporträtt

Alla våra alumnporträtt hittar du på sidan "Våra alumner berättar".

Porträtt Dea Busk Sörensen

Dea Busk Sørensen

Jobbar som: Specialkonsulent (utredare) Danmarks Akkrediteringsinstitution (motsvarar Universitetskanslersämbetet (UKÄ) i Sverige)

Utbildning: BA Social Anthropology från SOAS, University of London (kandidatexamen) och masterexamen i socialantropologi från Lunds Universitet

Examensår: 2017

Deas råd och tips när det gäller att söka jobb efter utbildningen

Drömjobbet är sällan det första jobbet du erbjuds och det kan vara svårt att veta vad som verkligen är viktigt för dig i ett jobb förrän du har provat att vara på arbetsmarknaden. Jag trodde att jag skulle arbeta för en NGO med fokus på Indien, men jag har hamnat på en helt annan plats. Det handlar ofta om tillfälligheter, men kanske leder tillfälligheterna dig helt rätt – så var det för mig.