Höjdestrand om konservativa ryska föräldrars kamp mot sociala reformer

Socialantropologen Tova Höjdestrand har blivit intervjuad av Lunds Universitets tidning LUM om sin forskning om den moralkonservativa ryska gräsrotsrörelsen ”Föräldrarörelsen”.

”Föräldrarörelsen” motsätter sig en rad reformer inom socialvården som med stöd av FN:s barnkonversion syftar till att minska antalet statligt omhändertagna barn genom ett system för social prevention.

Tova Höjdestand beskriver bakgrunden till reformarbetet:

”– Under Sovjettiden togs inget helhetsgrepp för att arbeta förebyggande.  Sovjet var en totalitär stat, men familjelivet lämnades i stort sett ifred – det ansågs värre att inte skicka sina barn på pionjärläger än att slå dem… Det fick därför gå riktigt illa innan myndigheterna ingrep och barn omhändertogs. Socialpolitiken har sedan dess inte förändrats mycket, och resultatet har blivit många och överfulla barnhem”.

Artikeln Rysk föräldrarörelse motarbetar barns rättigheter finns att läsa på LUM:s webbplats

Vill du läsa mer om Tova Höjdestrands forskning så ta gärna del av hennes artikel Social welfare or moral warfare? Popular resistance against children’s rights and juvenile justice in contemporary Russia som har publicerats i The International Journal of Children’s Rights.

Tova Höjdestrands personliga sida