Hur påverkas högre utbildning av styrningen?

Carola Aili har tillsammans med Lars-Erik Nilsson författat artikeln ”Dual learning – a challenge for higher education in the new landscape of governance” (ungefär Dubbelt lärande - en utmaning för högre utbildning i det nya landskapet av styrning reds. anm) i tidskriften Tertiary Education and Management (publicering 18 augusti, 2015).

Artikeln vänder sig till alla som är intresserade av hur den högre utbildningen ska hantera de genomgripande förändringarna som professionellt arbete genomgått på grund av den nya styrningen.

Samtidigt har vi aldrig tidigare haft så många rubriker i medierna om missförhållanden, brister och väntetider. Så gott som alla socialförvaltningar är certifierade i att följa en viss utredningsmanual och ändå utspelar sig tragiska händelser och socionomerna slår larm om att de inte hinner göra ett bra jobb. Polisen har aldrig haft så många kvalitetssystem som nu, men löser färre brott. Förändringarna är välbeforskade. Annan forskning om ämnet finns under rubriker som till exempel New Public Management, The Audit Society, Management by Distrust, Management by Documents and Documentation.

– I vår artikel pekar vi på hur universiteten kan använda dessa kunskaper när de utbildar professionella för att verka i det nya styrlandskapet och den argumenterar för att den högre utbildningen behöver ett nytt fokus, men pekar samtidigt på svårigheterna att förändra eftersom universiteten själva numera utsätts för samma styrning via digitala program som ska användas för olika ändamål, manualer, policy, kvalitetsstyrkort, krav på dokumentation och så vidare, säger Carola Aili.

Carola Aili

Läs artikeln på tandfonline.com

Abstract på engelska

In many countries, practice-oriented programs have been recast as university programs, fueling debate on the purpose of higher education. We highlight two ways of talking about the challenges for higher education we think are already familiar to readers. We label them ‘political-worry discourse’ and ‘academic-worry discourse’. We argue for a third position that gives due recognition to the turn in governance. Professional work today is performed in a new landscape where maintaining the conditions for autonomy and discretionary work is more important than ever. This has implications for the pedagogic focus of higher education institutions. The proposed ‘dual learning’ concept addresses this challenge through educating students about governance and allowing students to position themselves in relation to the governance of their professions. By discussing governance, we contribute to a previously neglected field and support the position that higher education may indeed be the best place to provide professional education.