Ministerbesök av Morgan Johansson

Tidigare lundastudenten och vår nuvarande justitie- och migrationsminister Morgan Johansson besökte igår den 1 februari våra studenter på kriminologiprogrammet. Han talade om kriminalpolitiken och studenterna hade möjlighet att ställa frågor.

Bild på Morgon Johansson. Fotograf Jessica Björck

Johansson utgick från fem punkter som är viktiga inom kriminalpolitiken. Det är att förebygga brott, bekämpa brott, öka brottsuppklarningen, hindra återfall och att värna om brottsoffren.

Han menar att förebygga kriminalitet görs bland annat genom att minska klyftorna i samhället. Två risker som Johansson pekar ut med att hamna i kriminalitet är den höga ungdomsarbetslösheten och den organiserade kriminaliteten. Johansson menar att vi måste bryta rekryteringen till kriminella gäng genom att människor har möjlighet till jobb och känner framtidstro. Men även att arbeta brottsförebyggande genom polisen, skolan och socialtjänsten.

Johansson berättar att man arbetar med att göra det svårare att begå brott. Här tar han upp att de vill begränsa kriminellas pengartillgångar, samt att stärka våra ekonomiska välfärdssystem så att det blir svårare att utnyttja dem.

Johansson kommer sedan in på att det är viktigt att öka brottsuppklarningen och att mängdbrotten behöver få bättre uppklarningsstatistik.

Bland kriminella är återfallsfrekvens hög och Johansson menar att det är helt avgörande att de som har avtjänat ett fängelsestraff får en bra utslussning ut i samhället för att förhindra återfall. Han tar upp att de behöver bli bättre på att samverka med näringslivet för att skapa praktikplatser eller arbete till personer som har avtjänat ett fängelsestraff.

Slutligen sätts fokus på brottsoffren och vikten av stöd och hjälp till dem genom rättsprocessen. Idag stödjer man bland annat kvinnojourer och brottsofferjouren. Men vid vissa brott, till exempel sexualbrott, behöver man kanske tidigare gå in med stöd genom att ta in målsägandebiträdena tidigare i rättsprocessen.

Johansson avslutar med att säga att trenden visar att det totala antalet brott sjunker. Detta var den tredje och sista programaktiviteten på kriminologiprogrammets tredje termin och ministern fick långa applåder för sin intressanta, informativa och pedagogiska gästföreläsning.

Nyheter om föreläsningen har även publicerats på lu.se och på lundagard.se