Forskningsstrategi och forskningskultur, 2023-2026

Sociologiska institutionen, Lunds universitet

Sociologiska institutionen har en lång och stark tradition av bred, engagerad och mångfacetterad forskning inom ämnena sociologi och socialantropologi. Den omfattar empiriska studier av centrala samtidsproblem, kritisk samhällsanalys och utveckling av samhällsvetenskapliga teorier.

Vår forskning präglas också av en metodologisk öppenhet och nyfikenhet. Metoder både tillämpas och vidareutvecklas. Metodologiska överväganden utforskas och studeras kritiskt. Problemställningarna knyter an till frågor som rör samtidens utmaningar men också historiska händelseförlopp.

Vår verksamhet präglas av en anda av gott medarbetarskap där vi med avstamp i RQ20 och Lunds universitetets forskningsstrategi tillsammans:

Skapar en forskningskultur som är inkluderande, stödjande, kreativ och stimulerande

För att göra detta ska vi:

• Värna det kollegiala och kollektiva samarbetet
  • Verka för ett arbetsklimat där såväl juniora som seniora forskare känner sig delaktiga
  • Bejaka teoretisk, metodologisk och empirisk mångfald där våra forskare möts
  • Främja ett öppet och kreativt förhållningssätt, samt ifrågasättande och samhällskritiska perspektiv
  • Skapa forskningsmiljöer där institutionens forskare kan samlas kring vissa forskningsteman
  • Bedriva seminarieserier som möjliggör att forskare inom och utanför institutionen kan dela nydanande och dagsaktuell forskning

Bedriver nationellt ledande och internationellt framstående forskning

För att möjliggöra detta ska vi:

• Öka omfattningen av anslag med externa medel
  • Organisera undervisning på ett sätt som fredar forskningstid
  • Bejaka överskridandet av disciplinära och nationella gränser
  • Attrahera nationellt ledande och internationellt framstående forskare och gästforskare
  • Publicera oss i ledande tidskrifter och förlag med internationellt renommé

Bidrar till samhällsutvecklingen genom nya kunskaper och färdigheter

För att göra detta ska vi i den mån det är möjligt och önskvärt:

• Publicera oss med öppen tillgång
  • Samverka med aktörer utanför akademin
  • Delta i media och i samhällsdebatten

Bedriver undervisning som är sammanflätad med forskning

För att göra detta ska vi:

• Verka för att alla lärare forskar och alla forskare undervisar
  • Introducera forskningsaktiviteter för våra studenter då det är relevant

Denna forskningsstrategi och forskningskultur antogs av institutionsstyrelsen 2023-03-09.