Nyhetsmall

Skicka information enligt nedan mall till webbredaktören när du vill att din nya bok eller artikel ska komma med i våra nyheter på webben.

Målet med våra forskningsnyheter på webben är att kortfattat ge allmänheten, inklusive våra egna studenter, inblick i den forskning som bedrivs på institutionen. Därför bör språket vara relativt lättillgängligt även för den som inte är insatt i ämnet.

Sociologiska institutionen publicerar nyheter på svenska webbplatsen och nyheter på engelska webbplatsen.

Nyheten om en ny publikation ska helst visas på både engelska och svenska webben och därför får du gärna skriva all text, eller delar av texten, på båda språk.

Skicka följande information till webbredaktor [at] soc [dot] lu [dot] se (webbredaktor[at]soc[dot]lu[dot]se):

Mallen

• Författare (namn och titel på alla publikationens författare och gärna länk till de personliga profilerna i Lucris)
  • Titel på publikationen/artikeln
  • Länk till publikationen/artikeln
  • Vad är det för sorts publikation (artikel/bok osv) och var någonstans har den publicerats?
  • Förslag på rubrik (max 90 tecken för att rubriken ska fungera på alla typer av skärmar)
  • Kort summering av publikationens innehåll och resultat (ca 100-300 ord) med svar på tex
    • Vad handlar studien/publikationen om?
    • Varför är resultaten intressanta?
    • Vad är det viktigaste du/ni kommit fram till i studien?
    • Var det något i resultaten som förvånade dig?
  • Avslutningsvis, om relevant, skriv gärna något om själva studien:
    • Hur genomfördes den? (först gjordes detta och sedan detta)
    • Vad händer nu? Hur jobbar ni vidare? Kommer det fler publikationer/rapporter?

Inkludera gärna länkar och bilder (bokomslag, porträtt) eller annan media relaterad till nyheten.