Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Arbetsfördelning

På Sociologiska institutionen

Här kan du läsa om ansvarsområden för prefekt, studierektorer, internationaliseringsansvarig, forskningsansvarig och institutionsstyrelsen.

Prefektens ansvarsområden är många. Nedan finns först en beskrivning av vad som ingår i de olika ansvarsområdena, samt information om vad som har delegerats till prefekt att besluta om.

Uppgifter på övergripande nivå

  • Tillsammans med styrelse utarbeta riktlinjer för verksamhet och resursanvändning
  • Ansvar för institutionens ekonomi
  • Ansvar för institutionens strategiska planering
  • Ansvar för att utvecklingsarbete drivs framåt inom institutionens olika verksamheter
  • Övervaka utvecklingen inom grund- och forskarutbildningen
  • Ansvar för kvalitetsutveckling
  • Följa upp verksamheten, analysera resultaten och se till att resurserna användes effektivt
  • Följa upp att direktiv och beslut genomförs
  • Genomföra utvärderingar alt. se till att sådana blir gjorda
  • Leda och fördela arbetsuppgifter
  • Ansvara för att verksamheten bedrivs i enlighet med miljöbalken och arbetsmiljölagstiftningen
  • Ansvar för att remisser handläggs
  • Bereda frågor till styrelsen och ledningsgruppen
  • Fakultetsövergripande kontakter
  • Representerar institutionen vid externa besök

Utbildningsfrågor

  • Bevaka att institutionen följer fastställda riktlinjer för relationen mellan institutionen och studenterna
  • Ansvar för att institutionen ger studie- och yrkesvägledning
  • Bevaka att institutionen planerar och utvecklar kurserna i ämnesområdet
  • Godkänner internationellt utbyte avseende såväl studenter som lärare
  • Granskar och godkänner lärarplanering (personalplan)
  • Ansvar för att institutionen representeras vid årlig ämneskonferens
  • Ansvar för (tillsammans med studierektorn för FU), och verkställer beslut om antagning av doktorander
  • Granskar och godkänner finansiering av doktorandanställningar
  • Ansvar för handledningen på forskarutbildningen
  • Ansvar för forskarutbildningens individuella studieplaner och för att dessa följs upp varje år
  • Bistår FU-ansvarig med löpande doktorandfrågor

Ekonomifrågor

  • Ansvar för ekonomisk planering och uppföljning
  • Ansvar för att utveckla de ekonomiska rutinerna och att dessa följer gällande regler och rutiner
  • Övervaka budget- och bokslutsarbetet
  • Teckna utbetalningsorder och bokföringsorder
  • Teckna kontrakt och anslagsansökningar

Personalfrågor

  • Personalledning
  • Anordnar personalmöten för alla medarbetare
  • Ansvar för kompetensutveckling av personal
  • Planera, genomföra och följa upp medarbetarsamtal
  • Upprätta plan för krishantering
  • Ansvar att hantera personalkonflikter
  • Ansvar för, samt handläggning av vissa, rehabiliteringsärenden
  • Ansvar för personalavveckling
  • Tillsättning av befattning som doktorand samt tekniska och administrativa befattningar
  • Ansvar för planering av framtida lärarbehov
  • Utarbetar förslag till lönesättning
  • Medverkar vid lönerevision
  • Beviljar tjänstledighet, semester etc.
  • Utarbetar policy och riktlinjer för schabloner för timtilldelning

Lokal och utrustningsfrågor

  • Ansvar för att lagar och förordningar beträffande yttre miljö och arbetsmiljö efterföljs
  • Ansvar för att val av skyddsombud görs
  • Ansvar för att skyddsrond genomförs
  • Ansvar för ordning och säkerhet i institutionens lokaler
  • Ansvar för systematiskt brandskyddsarbete
  • Ansvar för lokalplanering
  • Ansvar för kontakter/relationer med Akademiska Hus
  • Ansvar för att behövlig teknik och infrastruktur tillhandahålles
  • Ansvar för inköp, underhåll, återanskaffning och komplettering av inredning och utrustning (inkl IT-utrustning, se nedan)

IT-frågor

  • Ansvar för att personal har behövlig utrustning och får nödvändig support
  • Ansvarig utgivare av institutionens webbsidor

Övriga frågor

  • Planerade såväl som oplanerade besök
  • ”Akuta” ärenden som kräver snabba beslut och åtgärder
  • Genomgång och handläggning av post och e-post

Delegerats till prefekt att besluta om

Forskarutbildning

  • Antagning till forskarutbildning efter beredning på institutionsnivå. I de fall då prefekt är tilltänkt som handledare fattas beslut av biträdande/ställföreträdande prefekt
  • Utseende av huvudhandledare och handledare. I de fall då prefekt är tilltänkt som handledare fattas beslut av biträdande/ställföreträdande prefekt
  • Fastställande av och årlig uppföljning av individuell studieplan
  • Utseende av studierektor med ansvar på forskarnivå

Personaladministration

  • Ersättningar i form av arvoden och timanställningar
  • Förlängning av doktorandanställning. Reglerna för förlängning återfinns i fakultetens föreskrifter för forskarutbildningen. Förlängning av doktorand-anställning av andra skäl än institutionstjänstgöring, sjukdom, föräldra-ledighet, tjänstgöring inom totalförsvaret eller förtroendeuppdrag i fackliga organisationer eller studentorganisationer beslutas av dekanen
  • Fastställande av arbetsinstruktioner för institutionspersonalen
  • Förslag till beslut om anställning som postdoktor, adjungerad universitets-lektor, universitetsadjunkt och adjungerad adjunkt efter beredning på institutionsnivå och i samråd med lärarförslagsnämndens ordförande

Uppdraget innefattar ett pedagogiskt ledarskap, inkluderande pedagogiskt utvecklingsarbete, kvalitetsutveckling, planering av innehåll i och organisering av utbildning.

Övergripande

  • Driver policy för student-, lärar-, servicerelationer
  • Driver utvecklingsarbete
  • Följer upp fattade beslut
  • Ger regelbunden information
  • Introducerar nya medarbetare
  • Ansvarar för den pedagogiska utvecklingen och lärarnas fortbildning
  • Föreslår och följer upp budget- och personalplan
  • Ansvarar för kursplaner till styrelsen
  • Ansvarar för schemaramar
  • Ansvarar för introduktionsmöten
  • Beslutar om tillgodoräknanden
  • Besvarar skrivelser och remisser
  • Utfärdar intyg

Ansvar för uppföljning av

  • Helårsstuderande/prestationer
  • Kursvärderingar

Samordnar information

  • Webbinformation GU
  • Studentportal
  • Grundutbildning
  • Omvärld
  • Litteraturlistor och scheman

  • Ansvarar tillsammans med prefekt för policy- och strategifrågor inom forskarutbildningen (FU)
  • Ordförande i FU-kollegiet (4-5 möten/år)
  • Ledamot i fakultetens FU-råd
  • Ansvarig för informationen om FU
  • Ansvar för och sköter personalplanen för FU
  • Besvara förfrågningar ang. forskarutbildningen med stöd från ämnesansvariga i socialantropologi och pedagogik
  • Doktorandkontakter
  • Ansvarar tillsammans med prefekt för antagning av doktorander
  • Följa upp doktoranders individuella studieplaner
  • Genomför medarbetarsamtal med doktorander
  • Göra översikter över doktoranders aktivitetsnivå och handledarnas handledningstid
  • Planera/samordna kursutbud
  • Ansvara för tillsättandet av arbetsgrupper inom FU
  • Göra FU-prognoser för budgetarbetet

  • Bevaka och följa internationalisering inom högre utbildning och sprida internationaliseringsrelaterade information vidare inom institutionen
  • Kartlägga institutionens internationella profil (internationell samarbete av olika forskare/lärare vid institutionen)
  • Ansvara för att institutionens internationella profil upprätthålls (i samarbete med ledningen)
  • Har delegerat ansvar att teckna avtal för institutionens räkning
  • Bevaka olika utbytesprogram, hantera och granska ansökningar, kommunikation med Externa Relationer (ER), med International Office (IO) och med enstaka inblandade medarbetare
  • Minor Field Studies (MFS): medlem i universitetets centrala bedömningskommitteen, granska ansökningar, kontakt med MFS handledare och MFS studenter
  • Ansöka om utbytesplatser/-program, skriva fram strategiska dokument för utbyte (i samarbete med ER, IO och medarbetare)
  • Inkommande gäster: organisera, kommunikation, delegera, granska (gästlista; i samarbete med ledningen och vaktmästaren); inkommande lärare: i samarbete med studierektor som arrangerar undervisningsinsatserna
  • Följa upp fattade beslut
  • Samordna webbinformation om internationella angelägenheter

  • Bevaka och följa utvecklingen inom olika forskningsområden och sprida forskningsrelaterade information vidare inom institutionen
  • Ha en övergripande bild av institutionens forskning, ansökningar, forskningssamarbete med andra institutioner, etcetera
  • Årligen anordna forskardagar för institutionens forskare och doktorander
  • Samordna och stödja forskarmiljöerna på institutionen

  • Beslutar om riktlinjer för institutionens verksamhet och resursanvändning
  • Följer upp verksamheten vid institutionen, analyserar resultaten och ser till att resurserna används effektivt
  • Beslutar i frågor som överlämnats till styrelsen

Institutionsstyrelsen har delegerats att besluta om:

Utbildning på grundnivå och avancerad nivå

  • Antal utbildningsplatser på fristående kurs och program inom ramen för institutionens utbildningsuppdrag
  • Avvikelser från huvudregeln om platsgaranti till högre kurs
  • Kursplaner
  • Utseende av examinator
  • Kompletterande antagning till kurser
  • Anstånd från studiestart
  • Att ställa in kurs
  • Tillgodoräknande av tidigare studier i huvudområdet eller motsvarande vid andra lärosäten inom och utom landet
  • Kursplaner, kursplaneändringar och litteraturlistor fastställs av institutionsstyrelsen. Nya kurser inrättas av fakultetsstyrelsen. Utbildningsplaner fastställs av fakultetsstyrelsen.

Utbildning på forskarnivå

  • Inrättande av kurser
  • Fastställande av kursplaner, kursplaneändringar samt litteraturlistor
  • Om den högskolepedagogiska utbildningen ska ske i form av poängsatt del av utbildningen eller som del av doktorandens institutionstjänstgöring
  • Tillgodoräknande av tidigare utbildning eller yrkesverksamhet på forskarnivå
  • Antal ledamöter i betygsnämnden, tre eller fem