
Docent, lektor
Fil.dr Pedagogik
Forsknings- och undervisningsområden
- Vuxenpedagogik
- Arbetslivspedagogik
- Validering
- HRD
- Erkännande och utbildning
- Kritisk samhällsteori
- Tillit
- Kvalitativa metoder
Forskningen har haft tre teman genom åren. I avhandlingen studerade jag validering av vårdbiträdens kunskaper och kompetenser. Studien byggde på en mindre fältstudie och framförallt intervjuer med vårdbiträden och de lärare som genomförde valideringen. Teoretiskt analyserades empirin utifrån kritisk social teori, där Habermas teori om kommunikativt handlande var central. Analysen tog också utgångspunkt i Axel Honneths teori om erkännande. Analysen var teoretiskt rekonstruktiv.
Som postdoktor vara jag delaktig i ett forskningsprojekt om vuxenutbildning och medborgarskap. Jag hade ansvar för intervjuer med elever och lärare på komvux. 30 intervjuer genomfördes. Innan intervjuerna fick studenterna dokumentera hur de såg på medborgarskap och dokumentera detta genom foton, filmer och ljudinspelningar. Detta låg sedan till grund för intervjuerna. I projektet genomfördes framförallt diskursanalyser av empirin och denna tolkades främst utifrån Foucaults idéer kring styrningsrationalitet, men i en artikel som jag var ansvarig för inkluderas också heterotopibegreppet i analysen. Jag gjorde vidare självständiga analyser av empirin utifrån Axel Honneths teori om erkännande, som mynnade ut i en egenförfattad artikel.
Just nu intresserar jag mig för tillit och skriver för tillfället essäer om kärlek och tillit. Teoretiskt täcker dessa texter i nuläget tänkare såsom Alain Badiou, Erich Fromm, Axel Honneth, Niklas Luhmann m.fl. Ett intresse i dessa texter är också kopplingen mellan psykoanalys och kritisk sociologi.
Genomgripande för forskningen är ett brett teoretiskt intresse.
Jag undervisar främst på kandidatprogrammet i Human resources, men också på mastersprogrammet i HR och beteendevetenskapliga programmet.
Publikationer
Sandberg, F. (2024). Från förälskelse till beständig kärlek: På spaning efter tillit i Erich Fromms kärlekens konst . Sociologisk Forskning, 61(2), 215–232. https://doi.org/10.37062/sf.61.25527
Sandberg, F. (2022). Applying Habermas’ theory of communicative action in an analysis of recognition of prior learning in Murphy, M (Ed.) Social theory and educational research: understanding Foucault, Bourdieu, Habermas and Derrida (revised 2nd edition). Abingdon: Routledge.
Sandberg, F & Andersson, P. (2021). Jürgen Habermas. I Lögdlund, U., & Gottzén, L. (Red.). Sociologins teoretiker. Andra reviderade upplagan. Gleerups.
Fejes, A., Dahlstedt, M., Olson, M., & Sandberg, F. (2018). Adult education and the formation of citizens: A critical interrogation. Routledge.
Fejes, A., Dahlstedt, M., Olson, M., & Sandberg, F. (2018). Medborgarskap och utbildning för vuxna: om Komvux, folkhögskola och medborgarskapandets praktiker. Studentlitteratur.
Dahlstedt, M., Sandberg, F., Fejes, A., & Olson, M. (2018). Dissonant futures: Occupational trajectories, gender and class in contemporary municipal adult education in Sweden. Journal of Education and Work, 31(1), 16-27.
Fejes, A., Olson, M., Rahm, L., Dahlstedt, M., & Sandberg, F. (2018). Individualisation in Swedish adult education and the shaping of neo-liberal subjectivities. Scandinavian Journal of Educational Research, 62(3), 461-473.
Olson, M., Dahlstedt, M., Fejes, A., & Sandberg, F. (2018). The formation of the willing citizen–Tracing reactive nihilism in late capitalist adult education. Educational Philosophy and Theory, 50(1), 95-103.
Sandberg, F. (2018). Sosyal teori ve eğitim. Foucault, Habermas, Bourdieu, Derrida’yı anlamak. M. Muprhy. Habermas’ ın İletişimsel Eylem Kuramı’nın, Önceki Öğrenmelerin Tanınmasında Kullanılması, 161-184.
Andersson, P., Fejes, A. & Sandberg, F. (eds.). (2017). Recognition of Prior Learning. Research from Around the Globe. Routledge.
Dahlstedt, M., Fejes, A., Olson, M., Rahm, L., & Sandberg, F. (2017). Longing to Belong: Stories of (non) belonging in multi-ethnic Sweden. Nordic Journal of Migration Research, 7(4), 197-204.
Dahlstedt, M., Fejes, A, Olson, M., Rahm, L. & Sandberg, F. (2017). Medborgarskapandets paradoxer. Medborgarskapspositioneringar i berättelser om tillhörighet i migrationens tid. Sociologisk forskning, 54(1), 31-50.
Sandberg, F. (2016). Recognition and adult education: An incongruent opportunity. Studies in continuing education. 38(3), 265-280
Sandberg, F., Fejes, A., Dahlstedt, M. and Olsen, M. (2016). Adult education as a heterotopia of deviation: A dwelling for the abnormal citizen. Adult Education Quarterly 66(2), 103-119
Harlin, E-M, & Sandberg, F. (2016). Om erkännande och anställningsbarhet. I G. Berglund & A. Fejes (red.), Anställningsbarhet: Perspektiv från utbildning och arbetsliv. Andra reviderade upplagan. Studentlitteratur
Sandberg, F. (2016). Validering och anställningsbarhet. I G. Berglund & A. Fejes (red.), Anställningsbarhet: Perspektiv från utbildning och arbetsliv. Andra reviderade upplagan. Studentlitteratur
Nyström, S., Ahn, S och Sandberg F. (2016). Utvärdering av Nordiskt nätverk för Vuxnas Lärande. Köpenhamn: Nordiskaministerrådet.
Sandberg, F. (2014). A reconstructive analysis of the potential for critical learning and change in recognition of prior learning: A Habermasian analysis. British Educational Research Journal, 40(4), 682-698
Sandberg, F & Andersson, P. (2014). Jürgen Habermas. I Lögdlund, U., & Gottzén, L. (Red.). Sociologiska teoretiker. Gleerups
Sandberg, F. (2014). Problems and possibilities in recognition of prior learning: A critical social theory perspective. In Billet, Halttunen, T., & Koivisto, M. Promoting, assessing, recognizing and certifying Lifelong Learning: International perspectives and practices. Springer.
Sandberg, F. (2014). A reconstructive analysis of the potential for critical learning and change in recognition of prior learning: A Habermasian analysis. British Educational Research Journal, 40(4), 682-698
Harlin, E-M., & Sandberg. F. (2014). Mötesplatser för förändring. Slutrapport från den externa utvärderingen av Mötesplats 2020. Ett projekt finansierat av Europeiska socialfonden 2011-2014. (Unpublished report)
Hallqvist, A. and Sandberg, F. (2014). Open issue: Introduction. Confero: Essays on Education, Philosophy and Politics, 2(1), 5-8.
Sandberg, F. and Kubiak, C. (2013). Recognition of prior learning, self-realisation and identity within Axel Honneth´s theory of recognition. Studies in Continuing Education, 35(3), 351-365.
Sandberg, F. and Wallo, A. (2013). The interactive researcher as a virtual participant - A Habermasian interpretation. Action Research, 11(2), 194-212
Sandberg, F. (2013). Validering och erkännandets vuxenpedagogik. I Fejes, A. (Red.). Lärandets mångfald: om vuxenpedagogik och folkbildning. Studentlitteratur.
Sandberg, F. (2013). A Habermasian analysis of a process of recognition of prior learning for health care assistants. (Reprinted). In. Murphy, M. (Ed.). Social theory and educational research, vol 1: Inequality, inclusion and education. Sage.
Sandberg, F. (2013). Applying Habermas' theory of communicative action in an analysis of recognition of prior learning. In Murphy, M. (Ed.). (2012). Social theory and educational research: Understanding Foucault, Habermas, Bourdieu and Derrida. Routledge.
Andersson, P., Fejes, A. & Sandberg, F. (2013). Introducing research on recognition of prior learning. International Journal of Lifelong Education, 32(4), 405-411.
Nylander, E., Aman, R., Hallqvist, A., Malmquist A. & Sandberg, F. (2013). Editorial: Managing by Measuring: Academic Knowledge Production under the Ranks. Confero: Essays on Education, Philosophy and Politics, 1(1), 5-18
Sandberg, F. (2012). A Habermasian analysis of a process of recognition of prior learning for health care assistants. Adult Education Quarterly, 62(4), 351-370
Sandberg, F. (2012). Recognition of Prior Learning in Health Care: From a Caring Ideology and Power, to Communicative action and Recognition. Dissertation no.166. Linköping: Linköping University
Sandberg, F. and Andersson, P. (2011). RPL for accreditation in higher education: as a process of mutual understanding or merely lifeworld colonisation? Assessment & Evaluation in Higher Education, 36(7), 767-780
Kubiak, C. and Sandberg, F. (2011). Paraprofessionals and caring practice: negotiating the use of self. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 25(4) 653-660
Sandberg, F. (2010). Recognising health care assistants' prior learning through a caring ideology. Vocations and Learning: Studies in Vocational and Professional Education, 3(2), 99-115
Sandberg, F. (2009). Validering och anställningsbarhet. I G. Berglund & A. Fejes (red.), Anställningsbarhet: Perspektiv från utbildning och arbetsliv. Studentlitteratur
Sandberg F. (2009). ”Nu måste vi ta det här med fritid på allvar!”– Från det visionära till det konkret praktiska. Den externa utvärderingens slutrapport av projekt KUPP i Borås stad (Unpublished report).
Sandberg, F. & Schultz, L. (2007). Validus. Slutrapport för fas 1 i ett samverkansprojekt om validering av fackliga kunskaper inhämtade genom arbetsplatslärande. FoV Rapport nr 12 Lund: Lunds Universitet
Schultz, L. & Sandberg, F. (2007). Validus II. Rapport från fas 2 av ett samverkansprojekt gällande validering av fackliga kunskaper inhämtade genom arbetsplatslärande. FoV rapport nr 13. Lund: Lunds Universitet
Hobolth, E. og Sandberg, F. (2006). Projekt Pedagogik og fritid set gennem videnskabelige øjne i Pedagogik och fritid. En antologi om et projekt (2006). Lund: Fritid Lund
Konferensbidrag
Sandberg, F. (2015). Recognition, adult education and citizenship. Presented at the NERA Congress in Gothenburg 4-6 march 2015
Sandberg, F, Fejes, A, Dahlstedt, M & Olsen, M. (2015). The Last Exodus? Discourses on the Production of Citizenship in Adult Education. Presented at the NERA Congress in Gothenburg 4-6 march 2015
Harlin, E-M. & Sandberg, F. (2014). Erkännande, anställningsbarhet och folkbildning. Presenterades på Mimers forskarkonferens, Umeå 4-5 november 2014
Sandberg, F. & Fejes A. (2014). The Last Exodus? Discourses on the Production of Citizenship in Adult Education. Presenterades på Mimers forskarkonferens, Umeå 4-5 november 2014
Amhag, L. & Sandberg, F. (2014). Gränser mellan erfarenhetsbaserad kunskap och professionellt yrkeskunnande i yrkeslärarutbildningen. Presenterades på NU2014, Umeå 8-10 oktober 2014
Hallqvist, A. & Sandberg, F. (2013). The implications of Honneth’s theory of recognition for understanding job loss. Presented at the ESREA Access, Learning Careers and Identities Network, 28 – 30 November, 2013, Linköping University, Sweden
Sandberg, F. (2013). Habermas’ theory of Communicative action, education and adult education: an overview and analysis. Presented at the 7th European Research Conference in Berlin, 4-7 September 2013
Sandberg, F. & Kubiak, C. (2011). The Recognition in “Recognition”: The Impact of Recognition of Prior Learning on Paraprofessional’s Practice, Learning and Identity. Presented at the European Conference on Educational Research in Berlin, 13 - 16 September 2011
Sandberg, F. (2010) Betydelsen av gemensam förståelse vid bedömning av tidigare lärande. Presenterades på Nationella Forskarskolan i Pedagogisk Bedömnings forskarkonferens, Stockholm 20-21 oktober 2010
Sandberg, F. (2010). "Education without education" - Using the theory of communicative action for critical empirical analysis of a process of recognition of prior learning. Presented at the 6th European Research Conference. Adult Learning in Europe - understanding diverse meanings and contexts, 23-26 September 2010
Kubiak, C. & Sandberg, F. (2009). Paraprofessionals and caring: tensions between individual views and normative expectations of providing care. Presented at the ECER 2009 conference in Vienna, 28-30 September 2009
Sandberg, F. (2009). From health care assistant to assistant nurse – Recognition of prior learning through a caring ideology. Presented at the DoctoRALnet conference, Education and Work held in conjunction with Researching Work and Learning 6 on June 27, 2009 Roskilde University, Denmark
Sandberg, F. (2008). Projekt Validus – Validering av arbetsplatslärande hos fackligt förtroendevalda för tillgodoräknande i kurser i den högre utbildningen. Presenterades på konferens NU2008 i Kalmar 7-9 maj 2008
Sandberg, F. (2008). Interactive research through lifeworld integration: The interactive researcher as a virtual actor in communicative action processes. Presented at the NERA Congress in Copenhagen 6-8 march 2008
Sandberg, F. & Andersson, P. (2008). Recognition of prior learning through mutual understanding. Presented at the NERA Congress in Copenhagen 6-8 march 2008
Sandberg, F. (2008). From care worker to assistant nurse - Recognition of prior learning in the health care sector. Presented at the ECER, European Conference on Educational Research, in Gothenburg, 10-12 September 2008
Sandberg, F. (2007). Livsvärldsarenan, livsvärldspedagogen och livskunskapen - fritidsgården som icke formell fostrande kunskapsarena. Presenterades på Sveriges sociologförbunds årsmöteskonferens i Lund 8-9 februari 2007
Sandberg, F. (2005). The intruding reality - The use of youth lifestyles in advertising and sponsored tv-shows and the colonization of leisure. Presented in a poster session on the World Leisure European Conference 23–27 maj 2005, Malmö, Sweden
Publikationer
Visar av publikationer. Sorterade efter år och sen titel.
Från förälskelse till beständig kärlek : På spaning efter tillit i Erich Fromms kärlekens konst
Fredrik Sandberg
(2024) Sociologisk Forskning, 61 p.215-232
Artikel i tidskriftApplying Habermas´theory of communicative action in an analysis of recognition of prior learning
Fredrik Sandberg
(2022) Social theory and education research : Understanding Foucault, Habermas, Bourdieu and Derrida , p.127-141
Del av eller Kapitel i bokJürgen Habermas
Fredrik Sandberg, Per Andersson
(2021) Sociologins teoretiker , p.215-230
Del av eller Kapitel i bokIndividualisation in Swedish Adult Education and the Shaping of Neo-liberal Subjectivities
Andreas Fejes, Maria Olson, Lina Rahm, Magnus Dahlstedt, Fredrik Sandberg
(2018) Scandinavian Journal of Educational Research, 62 p.461-473
Artikel i tidskriftMedborgarskap och utbildning för vuxna : Om komvux, folkhögskola och medborgarskapandets praktiker
Fredrik Sandberg, Andreas Fejes, Magnus Dahlstedt, Maria Olson
(2018)
BokAdult Education and the Formation of Citizens : A Critical Interrogation
Andreas Fejes, Magnus Dahlstedt, Maria Olsen, Fredrik Sandberg
(2018)
BokDissonant futures : occupational trajectories, gender and class in contemporary municipal adult education in Sweden
Magnus Dahlstedt, Fredrik Sandberg, Andreas Fejes, Maria Olson
(2018) Journal of Education and Work, 31 p.16-27
Artikel i tidskriftThe formation of the willing citizen – Tracing reactive nihilism in late capitalist adult education
Maria Olson, Magnus Dahlstedt, Andreas Fejes, Fredrik Sandberg
(2018) Educational Philosophy and Theory, 50 p.95-103
Artikel i tidskriftMedborgarskapandets paradoxer : Medborgarskapspositioneringar i berättelser om tillhörighet i migrationens tid
Magnus Dahlstedt, Andreas Fejes, Maria Olson, Lina Rahm, Fredrik Sandberg
(2017) Sociologisk Forskning, 54 p.31-50
Artikel i tidskriftLonging to Belong : Stories of (non)belonging in multi-ethnic Sweden
Magnus Dahlstedt, Andreas Fejes, Maria Olson, Lina Rahm, Fredrik Sandberg
(2017) Nordic Journal of Migration Research, 7 p.197-204
Artikel i tidskriftRecognition and adult education : an incongruent opportunity
Fredrik Sandberg
(2016) Studies in Continuing Education, 38 p.265-280
Artikel i tidskriftAdult Education as a Heterotopia of Deviation : A Dwelling for the Abnormal Citizen
Fredrik Sandberg, Andreas Fejes, Magnus Dahlstedt, Maria Olson
(2016) Adult Education Quarterly, 66 p.103-119
Artikel i tidskriftProblems and possibilities in recognition of prior learning : A critical social theory perspective
Fredrik Sandberg
(2014) Promoting, Assessing, Recognizing and Certifying Lifelong Learning : International Perspectives and Practices , p.235-248
Del av eller Kapitel i bokA reconstructive analysis of the potential for critical learning and change in recognition of prior learning : A Habermasian analysis
Fredrik Sandberg
(2014) British Educational Research Journal, 40 p.682-698
Artikel i tidskriftRecognition of prior learning, self-realisation and identity within Axel Honneth's theory of recognition
Fredrik Sandberg, Chris Kubiak
(2013) Studies in Continuing Education, 35 p.351-365
Artikel i tidskriftIntroducing research on recognition of prior learning
Per Andersson, Andreas Fejes, Fredrik Sandberg
(2013) International Journal of Lifelong Education, 32 p.405-411
Artikel i tidskriftThe interactive researcher as a virtual participant : A Habermasian interpretation
Fredrik Sandberg, Andreas Wallo
(2013) Action Research, 11 p.194-212
Artikel i tidskriftApplying Habermas’ theory of communicative action in an analysis of recognition of prior learning
Fredrik Sandberg
(2013) Social Theory and Education Research: Understanding Foucault, Habermas, Bourdieu and Derrida , p.98-114
Del av eller Kapitel i bokA Habermasian Analysis of a Process of Recognition of Prior Learning for Health Care Assistants
Fredrik Sandberg
(2012) Adult Education Quarterly, 62 p.351-370
Artikel i tidskriftParaprofessionals and caring practice : Negotiating the use of self
Chris Kubiak, Fredrik Sandberg
(2011) Scandinavian Journal of Caring Sciences, 25 p.653-660
Artikel i tidskriftRPL for accreditation in higher education - As a process of mutual understanding or merely lifeworld colonisation?
Fredrik Sandberg, Per Andersson
(2011) Assessment & Evaluation in Higher Education, 36 p.767-780
Artikel i tidskriftRecognising health care assistants' prior learning through a caring ideology
Fredrik Sandberg
(2010) Vocations and Learning, 3 p.99-115
Artikel i tidskrift