Corona och sociologiska perspektiv på tid

Porträtt av Carl-Göran Heidegren. Foto: Christer Lindberg.
Carl-Göran Heidegren. Foto: Christer Lindberg.

Sociologen Carl-Göran ­Heidegren intervjuas i Lunds universitets magasin LUM angående hans bok om sociologiska perspektiv på tid. Han pratar om social acceleration, att händelser i våra liv avlöser varandra i ett allt hastigare tempo. Många menar att accelerationen inte bara gör oss stressade, utan också olyckliga, säger Carl-Göran ­Heidegren.

"Hur kommer coronatiden att påverka oss? Tar vi med oss något från denna tid då almanackan blivit allt tommare? Eller kommer vi tvärtom att försöka ta igen allt vi tycker oss ha förlorat, vilket i sin tur leder till att vårt höghastighetssamhälle ökar farten ytterligare? Sociologen Carl-Göran ­Heidegren, som skrivit en bok om sociologiska perspektiv på tid, lutar åt det senare, men hoppas på det förra."

Läs hela artikeln på www.lu.se

Carl-Göran ­Heidegrens personliga sida här på Sociologiska institutionens webbplats.

Boken, som artikeln refererar till, heter Tid. Sociologiska perspektiv