The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Portrait Anna-Lisa Linden. Photo.

Anna-Lisa Linden

Professor emerita

Portrait Anna-Lisa Linden. Photo.

Konsumtion av bekväma funktioner. Elanvändning i hushåll.

Author

  • Anna-Lisa Lindén

Summary, in English

Gemensamt för både direkta och indirekta el-kunder är att de konsumerar en osynlig produkt, energi. Hushållen behöver inte vara intresserade av energi eller dess ursprungskälla, men väl de tjänster som energiföretagen kan bidra till att leverera. Man köper funktionen kall öl, varmt kaffe, rena kläder, ren kopp, lyssna på radio, se på TV, medan energiföretagen säljer den immateriella tjänsten och osynliga produkten energi. Mellan energiföretagets varuutbud och kundens konsumtion finns en osynlig zon där hushållens konsumtionsbeslut fattas utifrån komfort- och livsstilsvärderingar. Den energi man använder för olika funktioner i hushållet slutkonsumeras i användningsögonblicket. Produkter som slutkonsumeras vid användningen har inga automatiska påminnelsefunktioner om konsumtionsnivå. Kunden måste söka kunskap om energiprodukten via andra kanaler, vilket leder till att många energikonsumenter kan förbli okunniga om den egna energikonsumtionen. Hushållens medvetenhet om energiförbrukning eller möjligheter att energieffektivisera sin livsstil har svaga kopplingar till den egna energianvändningen.

I en undersökning visades att det finns samband mellan miljövärderingar och energivärderingar och hur man använder sin utrustning för matlagning och tvätt. Resultat från undersökningen, som omfattade 600 hushåll, presenteras när det gäller funktionsområdena Varm och ljus innemiljö, Hel och ren samt Mätt och belåten.

Department/s

  • Sociology

Publishing year

2006

Language

Swedish

Document type

Conference paper

Topic

  • Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)

Keywords

  • elanvändning
  • konsumtion
  • hushåll
  • sociologi
  • sociology

Conference name

EID-Energi, It, Design

Conference date

2006-01-17 - 2006-01-18

Status

Published

Project

  • Households and energy behaviour

Research group

  • Samhälle, utveckling och miljö