Om lärarnas digitala arbetsliv

Carola Aili. Foto: Emma Lord.

Carola Aili, docent i pedagogik på Sociologiska institutionen, har intervjuats av tidningen LUM angående en ­studie som bygger på observationer samt intervjuer med 31 universitetslärare.

­Carola Aili har tillsammans med datavetaren Elisabet Bjarnason undersökt hur Lunds universitets lärares vardag formas av den ­digitala tekniken. Studien bygger på observationer samt intervjuer med 31 universitetslärare och fyra fakulteter: Lunds tekniska högskola (LTH), Humanistiska och teologiska fakulteterna (HT), Ekonomihögskolan (EHL) och Samhällsvetenskapliga fakulteten (S).

Studien visar på en klyfta mellan vad lärarna behöver och vad universitetet erbjuder.

– Det är dags att börja arbeta med den digitala arbets­miljön, säger Carola Aili till tidningen LUM (Lunds universitets magasin).

Nära och snabb support betyder mycket för arbetsmiljön. De som hade tillgång till fungerande lokal support och slapp lägga in ärenden och vänta på hjälp uppskattade det enormt. Det ansågs också lättare att förklara sina problem för support som känner till området och lärargruppen.

Läs hela artikeln på lu.se/artikel/fem-observationer-om-lararnas-digitala-arbetsliv

Carola Ailis personliga sida här på Sociologiska institutionens webbplats: soc.lu.se/carola-aili