Alumn: Julia är journalist på SVT

Julia Wiberg porträtt

”Finns det något vägval som känns som en skräckblandad förtjusning? Kanske är det just den vägen du ska gå.”

Varför ville du läsa socialantropologi?

Jag kände att jag behövde redskap för att förstå världen.

Vad jobbar du med idag?

Idag är jag reporter på SVT Nyheter Skåne.

Hur fick du din nuvarande anställning?

Jag studerade journalistik på Skurups folkhögskola några år efter att jag tog min kandidatexamen. Sedan dess har jag jobbat på P4 Gotland och nu på SVT i Malmö.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Jag skulle kunna fylla en hel sida med vad som är det bästa med mitt jobb. Jag får träffa nya människor hela tiden, mandat att ställa ansvarsutkrävande frågor till makthavare och synliggöra missförhållanden. I toppskiktet bland de saker jag tycker om med mitt jobb är att ingen dag (oftast) är den andra lik.

Att ha en grundutbildning i socialantropologi ser jag som positivt eftersom man lär sig att se samband, får förståelse för forskning och en lins att se världen genom. För mig handlar det i grund och botten om samma drivkrafter - att vilja problematisera, förstå detaljerna för att sedan se helheten. Kanske handlar det om en strävan efter sanning.

Vilka är de största utmaningarna i jobbet?

Förutom den kärva arbetsmarknaden är det en ständig utmaning att kunna berätta mycket i korta format. Det är ett högt arbetstempo som dessutom kräver att man kan ställa om fort och sätta sig in i ett ämne omgående.

Att gå från att studera akademiskt till att ha ett väldigt praktiskt jobb var en stor omställning. I grund och botten ska journalistik vara lätt att ta till sig, inte vara på en högtravande akademisk nivå. Det övas för lite i akademiska sammanhang, i alla fall på kandidatnivå, att skriva så att en bred massa förstår.

På vilket sätt har du nytta av din utbildning i socialantropologi i ditt nuvarande arbete?

Socialantropologi gav mig ett sätt att tänka och analysera. Jag hade otroligt roligt under studierna med fantastiska lärare och pluggkompisar. Det var fantastiskt att sitta och diskutera tillsammans och stöta och blöta. Studierna var även en språngbräda för mig vidare till det jag gjort efteråt. Förutom socialantropologi har jag även studerat mellanösternkunskap, lingvistik, radioproduktion och kreativt skrivande på folkhögskola. Sedan hittade jag journalistiken. Vägen har absolut inte varit spikrak men det finns en röd tråd genom allting.

Finns det något annat som du vill dela med dig av?

För alla som har journalistdrömmar vill jag föra till protokollet att det behövs kompetenser av alla dess slag i journalistkåren. Jag tror att många tänker att de inte kan bli journalister eftersom de inte är tillräckligt “smarta”.

För att vara journalist krävs förvisso en allmänbildning och förmåga att ta till sig mycket information och sålla. Men för att komma nära människor och tillgång till deras berättande krävs social kompetens, mod och envishet. Inte bara högskolepoäng.

Journalistkåren behöver vara representerad av mångfalden i samhället. Jag vill uppmana alla de som har ett perspektiv de tycker saknas att söka till en journalistutbildning.

Intervjun genomfördes våren 2024.

Läs fler alumnporträtt

Alla våra alumnporträtt hittar du på sidan "Våra alumner berättar".

Julia Wiberg

Jobbar som: Journalist

Utbildning: Socialantropologi (kandidatexamen) och journalistik

Examensår: 2016

Julias råd och tips när det gäller att söka jobb efter utbildningen

Om jag utgår från mig själv handlade det om att identifiera mina drivkrafter och vad jag tyckte kändes roligt. Finns det något vägval som känns som en skräckblandad förtjusning? Kanske är det just den vägen du ska gå. Så var det i alla fall för mig.