Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Ny student: Checklista höstterminen 2022

Varmt välkommen till Sociologiska institutionen vid Lunds universitet! Här kommer information till dig som blivit antagen till kurs eller program hos oss.

På denna sida har vi samlat det som du behöver veta inför din terminsstart hos oss. Du hittar vår viktiga checklista, länkar till välkomstbrev, registrering, lärplattform, schema och mycket mer.

Välkomstbrev för antagna studenter

I välkomstbrevet hittar du information som är specifik för din kurs, bland annat tiden för introduktionsmötet.

Under första halvan av augusti skickas välkomstbreven till den e-postadress som du har uppgett på antagning.se.

Välkomstbreven publiceras även på sidan soc.lu.se/valkomstbrev-hosttermin

SKrivblock med checklista och penna framför en laptop och kaffekopp. Foto: Emma Lord.

Checklistan

–  tre måsten att göra innan och vid terminsstart:

  1. Aktivera ditt Studentkonto på passport.lu.se innan terminsstart (se punkt 1 nedan)
  2. Registrera dig på Ladok för studenter senast den 29 augusti (se punkt 2 nedan)
  3. Gå på ditt introduktionsmöte (se punkt 3 nedan)

1. Aktivera ditt studentkonto

Det första du behöver göra är att aktivera ditt studentkonto på passport.lu.se

Du får information om hur du aktiverar ditt konto till den e-postadress som du anmält på www.antagning.se. Observera dock: Har du angett en hotmail-adress är det inte alltid som denna information kommer fram. Har du frågor kan du alltid kontakta expeditionen på info [at] soc [dot] lu [dot] se.

Behöver du hjälp kan du vända dig till servicedesk [at] lu [dot] se. Mer information om studentkontot hittar du på lu.se/studera/livet-som-student/it-tjanster-support-och-driftinfo/studentkonto.

Är du student sedan tidigare så har du redan ett konto. Har kontot blivit inaktivt kan du gå in på passport.lu.se och aktivera det på nytt.

2. Registrera dig senast den 29 augusti

Efter att du har aktiverat ditt studentkonto är det viktigt att du registrerar dig på den kurs som du är antagen till (vissa undantag finns). Detta kallas självregistrering eller webbregistrering.

  • Tänk på att registreringen bara är öppen 22 – 29 augusti. så det är viktigt att du gör registreringen mellan dessa datum.

För att registrera dig, logga in på Ladok för studenter. Om du får problem, vänligen kontakta studerandeexpeditionen inom den angivna tiden, annars riskerar du mista din plats. E-post: info [at] soc [dot] lu [dot] se

3. Gå på ditt introduktionsmöte

Det är obligatoriskt att gå på introduktionsmötet om din kurs har ett sådant. Du hittar ofta tiden för ditt intro-möte via ditt Välkomstbrev. Du kan även ofta se när introduktionsmötet är via ditt schema. Hitta ditt schema genom att leta upp din kurs i schemaportalen. Sök på kurskod.

Kurslitteratur, kursplaner och schema

Lärplattform och information

Våra kurser och program är anslutna till lärplattformen Canvas, där lärare och studenter kommunicerar med varandra och laddar upp information.

Zoom-hjälp och IT-support

LU-Zoom används av Lunds universitet för att hålla digitala föreläsningar eller möten.

En guide till LU-Zoom finns här på canvas.education.lu.se

Lunds universitets servicedesk för IT-support är öppen måndag–fredag 08.00–17.00. Du kontaktar dem via mejl (servicedesk [at] lu [dot] se) eller telefon (046-222 90 00)

Mer IT-support hittar du på lu.se/studera/livet-som-student

Återbud

Om du vill lämna återbud till kursen/programmet som du är antagen till gör du detta snarast möjligt på: www.antagning.se eller www.universityadmissions.se. Logga in på Mina sidor, välj länk Återbud/Decline, avsluta med Bekräfta.

Jag har redan registrerat mig, men vill hoppa av

Om du registrerat dig och väljer att hoppa av kursen skall detta meddelas inom tre veckor efter terminsstart för att ”tidigt avbrott” skall registreras, i annat fall kan du inte söka kursen igen. Rapportera detta själv i Ladok för studenter. Behöver du hjälp, skicka ett mejl till info [at] soc [dot] lu [dot] se. Kommer avbrottet efter 3 veckor från terminsstart blir inte kursen sökbar igen. Omregistrering annan termin tillåts då bara i mån av plats och efter anmälan till institutionen.

    Är du istället reservplacerad?

    Reservantagningen startar under andra veckan i augusti. Om du kan erbjudas plats på den kurs du är reservplacerad på så kommer du att kontaktas av studerandeexpeditionen.

    Sen anmälan

    Om en kurs inte är fullsatt efter den första antagningsomgången kan den ibland öppnas för sen anmälan, vilket ger intresserade blivande studenter en extra chans att söka till den.

    Notera dock att en sen anmälan inte är en garanti för att komma in på kursen, samt att de behandlas av Antagningsavdelningen vid Lunds Universitet och inte av oss här på Sociologiska Institutionen.

    Vi kan inte göra något för att påverka tiden det tar för anmälan att behandlas.

    Läs mer om sen anmälan på Antagning.se


    Kontakt


    Du är alltid välkommen att kontakta oss!

    Studerandeexpeditionen

    E-post: info [at] soc [dot] lu [dot] se

    Hos oss kan du få hjälp med bland annat registrering på kurs, anmälan om studieavbrott, intyg från Ladok, anmälan till omtentamen, tentamensutlämning och åtkomst till kursytan på aktuell lärplattform.

    Studievägledning

    E-post: studievagledare [at] soc [dot] lu [dot] se
     
    Hos oss kan du få hjälp med frågor om behörighetskrav, anmälan om studieuppehåll (program) eller ansökan om tillgodoräknande av kurser, vägledning gällande dina studier, studieteknik och annat liknande.


    Vi hoppas du ska trivas med dina studier hos oss på Sociologen!