Porträtt Mimmi Barmark. Foto: Emma Lord.

Mimmi Barmark

Porträtt Mimmi Barmark. Foto: Emma Lord.

Sjuka hus eller sjuka människor? Om boenderelaterad ohälsa bland malmöbor

• Mimmi Maria Barmark

Summary, in Swedish

Många människor upplever att de mår dåligt av inomhusmiljön i sina bostäder och på sina arbetsplatser. Detta är bakgrunden till att Formas under en sexårsperiod avsatt sammanlagt 180 miljoner kronor till forskning inom detta område. Projektet som den här rapporten bygger på är ett av många som på detta sätt ingår i insatsområdet ”Det sunda huset” och här anläggs ett vidare perspektiv på denna typ av ohälsa. Avsikten är att finna faktorer andra än rent fysiska som kan bidra till att förklara skillnader i boenderelaterad ohälsa mellan olika befolkningsgrupper och människor i olika typer av boenden.

Working Papers in Sociology

Department of Sociology, Lund University

• Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)

Report number