Bild på Marie Larsson

Marie Larsson

Doktorand

Bild på Marie Larsson

The Work of Contracepting : Young people's experiences and practices with contraceptives in Sweden

Preventivmetodsarbete : Unga personers erfarenheter och praktiker kring preventivmetoder i Sverige

• Marie Larsson

Summary, in Swedish

Förebyggande av oönskade graviditeter och sexuellt överförbara infektioner (vad jag kallar "contracepting") behandlas ofta som ett medicinskt eller hälsovårds- problem snarare än en social fråga. Till följd av detta, förblir mycket av det vardagliga arbetet som preventivmetoder innefattar osynligt. Unga människor i synnerlighet talas oftare om än med när det kommer till deras användning av preventivmetoder. Detta behöver förändras. Istället, vilket jag föreslår inom min forskning, så behöver vi lyssna mer på unga människor och ta deras perspektiv kring preventivmetoder på allvar.

Min doktorsavhandling utgår ifrån redogörelser och berättelser från tretton unga kvinnor, män och ickebinära personer mellan åldrarna 18 till 29 med olika sexuella identiteter som bor i Sverige. Den kastar ljus på det osynliga vardagsarbete som ligger till grund för ungas erfarenheter och praktiker kring preventivmetoder. Studien bidrar med ett viktigt perspektivskifte och nya insikter om preventivmedel som socialt fenomen. Ytterst handlar det om hur vi bättre kan stödja varandra i arbetet med preventivmetoder, inte bara som sjukvårdspersonal, utbildare och beslutsfattare, utan även som partners, familj och vänner.

2023-11

Engelska

Doktorsavhandling

Lund University

• Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)

• Contraceptives
  • Teknovetenskap
  • kvalitativa metoder

Projekt

• The work of contracepting: young people's experiences and practices with contraceptives in Sweden.

Handledare

• Carl-Göran Heidegren
  • Veronika Burcar Alm

• ISBN: 978-91-8039-854-1