
Anna-Lisa Linden
Professor emerita

Konsumtion av bekväma funktioner. Elanvändning i hushåll.
Författare
Summary, in English
Gemensamt för både direkta och indirekta el-kunder är att de konsumerar en osynlig produkt, energi. Hushållen behöver inte vara intresserade av energi eller dess ursprungskälla, men väl de tjänster som energiföretagen kan bidra till att leverera. Man köper funktionen kall öl, varmt kaffe, rena kläder, ren kopp, lyssna på radio, se på TV, medan energiföretagen säljer den immateriella tjänsten och osynliga produkten energi. Mellan energiföretagets varuutbud och kundens konsumtion finns en osynlig zon där hushållens konsumtionsbeslut fattas utifrån komfort- och livsstilsvärderingar. Den energi man använder för olika funktioner i hushållet slutkonsumeras i användningsögonblicket. Produkter som slutkonsumeras vid användningen har inga automatiska påminnelsefunktioner om konsumtionsnivå. Kunden måste söka kunskap om energiprodukten via andra kanaler, vilket leder till att många energikonsumenter kan förbli okunniga om den egna energikonsumtionen. Hushållens medvetenhet om energiförbrukning eller möjligheter att energieffektivisera sin livsstil har svaga kopplingar till den egna energianvändningen.
I en undersökning visades att det finns samband mellan miljövärderingar och energivärderingar och hur man använder sin utrustning för matlagning och tvätt. Resultat från undersökningen, som omfattade 600 hushåll, presenteras när det gäller funktionsområdena Varm och ljus innemiljö, Hel och ren samt Mätt och belåten.
I en undersökning visades att det finns samband mellan miljövärderingar och energivärderingar och hur man använder sin utrustning för matlagning och tvätt. Resultat från undersökningen, som omfattade 600 hushåll, presenteras när det gäller funktionsområdena Varm och ljus innemiljö, Hel och ren samt Mätt och belåten.
Avdelning/ar
- Sociologi
Publiceringsår
2006
Språk
Svenska
Dokumenttyp
Konferensbidrag
Ämne
- Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)
Nyckelord
- elanvändning
- konsumtion
- hushåll
- sociologi
- sociology
Conference name
EID-Energi, It, Design
Conference date
2006-01-17 - 2006-01-18
Aktiv
Published
Projekt
- Households and energy behaviour
Forskningsgrupp
- Samhälle, utveckling och miljö