Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Aggressivt patriarkal världsåskådning lockade svenska kvinnor att gå med i IS

Islamiska Statens logotyp

Tvärtom vad många tror har kvinnor haft en framstående roll i IS rekrytering – särskilt när det gäller att få med andra kvinnor. En ny studie från Lunds universitet visar att det var delaktigheten i en religiös kultur, som motsätter sig jämställdhet, moderna könsroller och könsnormer, som lockade svenskor att ansluta sig till Islamiska Staten.

På internet propagerar de svenska IS-kvinnorna för sharialag, könssegregation och en patriarkal könshierarki. De motsätter sig jämställdhet, kroppsligt självbestämmande som sex före äktenskapet och abort, kvinnors rätt till utbildning, arbete och möjlighet att ta plats i det offentliga rummet. Trosuppfattningarna tillhör en salafist-jihadistisk tolkning av islam som utövas av få muslimer.

Sociologen och terrorforskaren Henriette Frees Esholdt har analyserat nästan 400 inlägg av text och bilder och 100 videor publicerade på sociala medier av svenska kvinnor med kopplingar till Islamiska staten. Hennes slutsats är att kvinnorna anslöt sig till terroristorganisationen för att de attraherades av dess aggressivt patriarkala världsbild.

– Även om de här kvinnorna underkastar sig könsroller som i ett modernt samhälle framstår som traditionalistiska och reaktionära, anser de sig vara starka och fria kvinnor. De tycker att kvinnors frihet och frigörelse inte förstås i termer av västerländsk, liberal feminism. I stället, menar de, är det genom att underkasta sig Gud och hans gudomliga lag som verklig frihet kan uppnås, säger Henriette Frees Esholdt.

Sociala medier

De svenska IS-kvinnorna använder sociala medier för att inspirera varandra och de potentiellt nya ”systrar i tron” som läser deras inlägg. De diskuterar och kritiserar ofta västerländsk liberal feminism och försöker upprätthålla traditionella könsnormer genom att kommentera sexualitet, kläder, relationer och beteende de anser är fel.

– De ser ner på västerländska kvinnor. Enligt dem är västerländska kvinnor offer för mediernas propaganda och förtryckta sexobjekt som lurats att tro att kvinnors frigörelse ligger i självständighet och rätten att uttrycka sig hur man vill. De föraktar och skrattar åt internationella kvinnodagen eftersom de anser att i islam är varje dag en kvinnodag, säger Henriette Frees Esholdt.

Ingen passiv process

Enligt henne har kvinnor haft en framstående roll i IS rekrytering – särskilt av andra kvinnor. Hennes forskning motsäger uppfattningen att kvinnor som anslutit till terrorgruppen manipulerats och övertygats av skumma män att flytta till IS-kontrollerade områden.

– Kvinnors radikalisering framställs felaktigt som en passiv process och döljer det faktum att kvinnor själva aktivt deltar i rekryteringen av andra kvinnor.

Forskningen visar att IS strategiskt använt könssegregering och traditionella könsroller för att locka till sig och integrera kvinnor i organisationen. Henriette Frees Esholdt understryker att vi bör vara uppmärksamma på könsegregering – båda i online och offline miljöer – och social kontroll av traditionella könsnormer eftersom detta kan tyda på en pågående radikalisering.

bild

Henriette Frees Esholdt

Henriette Frees Esholdts studie “The attractions of Salafi-jihadism as a gendered counterculture: Propaganda narratives from the Swedish online ’sisters in deen’” är publicerad i antologin Salafi-Jihadism and Digital Media: The Nordic and International Context. Det är den första vetenskapligt granskade (peer-reviewed) forskningsstudien om inofficiell, kvinnospecifik, salafist-jihadistisk propaganda på sociala medier i en skandinavisk kontext, baserad på inlägg från IS-anslutna kvinnor. Kapitlet finns att läsa på taylorfrancis.com.

Mer om Henriette Frees forskning