Läkemedelsindustrins försök att självreglera sin marknadsföring misslyckas och sviker patienterna

A medical doctor hold pills in one hand and doing thumbs up with ther other hand
AI-genererad illustration

Läkemedelsindustrin i Storbritannien kan inte effektivt självreglera marknadsföringen av läkemedel eller hantera de etiska problem det ger upphov till, skriver Shai Mulinari, sociolog vid Lunds universitet, i en studie publicerad i den välrenommerade vetenskapliga tidskriften British Medical Journal (BMJ). Han och medförfattaren Piotr Ozieranski vid University of Bath uppmanar vårdpersonal och hälsoorganisationer att stötta hårdare reglering av läkemedelsmarknadsföring och ställa företagen som bryter mot reglerna till svars.

I Storbritannien liksom i Sverige kontrolleras läkemedelsbolags marknadsföringsmetoder i hög grad genom att nationella branschorganisationer fastställer egna regler för lämpligt branschbeteende, så kallad självreglering.

Shai Mulinaris och Piotr Ozieranskis undersökning visar att självreglering är ohållbart inom läkemedelssektorn. Shai Mulinari nämner det danska företaget Novo Nordisk som i mars 2023 stängdes av från ”Association of British Pharmaceutical Industry” (ABPI) – branschorganisationen för läkemedelsföretagen i Storbritannien – för att ha brutit mot industrins egna etiska riktlinjer i sin marknadsföring av viktminskningsmedicinen Saxenda.

Novo Nordisk sponsrade kurser i viktkontroll med Saxenda riktade till vårdpersonal och uppmuntrade vårdpersonalen att skriva ut läkemedlet. Undervisningen tonade ner läkemedlets negativa bieffekter utan att nämna företagets ekonomiska inblandning. Novo Nordisk är uteslutet ur ABPI i två år men kan fortsätta sälja sina produkter i Storbritannien och undslipper straff från myndigheterna, varför uteslutning främst är av symbolisk karaktär.

– Att ersätta självreglering med ett nytt statligt system är för närvarande svårt att föreställa sig. Men även inom det befintliga systemet kan beslutsfattarna vara mer granskande och bestraffande för att ta itu med företagens oegentligheter. Däribland kan de undersöka om överträdelser tyder på mer omfattande problem, och utöka stödet till visselblåsare, säger Shai Mulinari och fortsätter:

– Vi uppmanar vårdpersonal och de som ansvarar för NHS [Storbritanniens offentligfinansierade hälsovårdssystem], läkarsällskap, universitet och forskningsinstitutioner att pressa beslutsfattare att vara tydliga med att läkemedelsföretagens oetiska marknadsföring inte längre kommer att tolereras.

Till artikeln på British Medical Journals webbplats.

Eller läs artikeln i sin helhet på Shai Mulinaris forskarsida (PDF, ny flik).

Mer information om studien finns även på University of Baths webbplats.

Bild på Shai Mulinari
Shai Mulinari