Studerandeexpeditionen
Studerandeexpeditionen på Sociologiska institutionen, Lunds universitet
För ämnen sociologi, pedagogik och PA/HR
Rum 117B
Susanne Lindberg
Tel: +46 46-222 88 44
E-post: info [at] soc [dot] lu [dot] se
För ämnet socialantropologi
Rum 117A
Christian Landgren
Tel: +46 46 222 40 36
E-post: info [at] soc [dot] lu [dot] se
Vänd dig till oss med dina frågor om t ex:
- Registrering och omregistrering på kurs
- Resultat- eller registreringsintyg från LADOK
- Anmälan om studieavbrott
- Information om kurser
- Anmälan till omtentamen
- Ansökan om tillgodoräknanden av kurser. Hitta blankett här.
Via denna guide kan du själv ta fram resultat och studieintyg från LADOK (pdf).
Tentautlämning
För information om utlämning av rättade tentor, kontakta info [at] soc [dot] lu [dot] se eller christian [dot] landgren [at] soc [dot] lu [dot] se. När nya rutiner för VT22 bestämts kommer information att läggas ut på Canvas.
Skicka e-post
Om du skickar ett mejl med din fråga är det bra om du uppger så mycket information som möjligt, tex. kurskod, namn och personnummer, så är det lättare för oss att hjälpa dig. Info [at] soc [dot] lu [dot] se
Vanliga frågor till studerandeexpeditionen
När är introduktionsmötet?
Se våra sidor:
Kan jag byta till en annan kurs än den jag blivit antagen till?
Nej, du kan tyvärr inte byta till annan kurs än den du blivit antagen till. Särskilt viktigt att notera att byte mellan campuskurs (på plats i Lund) och distanskurs inte heller går att göra. Om du har sökt fel kurs får du istället gå tillbaka till Antagning.se och göra en så kallad sen anmälan.
Måste jag vara registrerad på kursen?
Ja, du måste vara registrerad på den kurs du läser eller tenterar i någon form. Om du inte blir klar med kursen i tid, vänder du dig till expeditionen för att om möjligt bli omregistrerad och avsluta studierna följande termin.
Jag har tappat bort mitt användarnamn eller lösenord till mitt studentkonto, hur får jag nya uppgifter?
Kontakta supporten för studentkonto.
Vad är studentkonto?
Studentkontot är din elektroniska nyckel till Lunds universitet. Identitet och lösenord skickas hem till dig när du är förstagångsregistrerad student. Du använder dig sedan av samma identitet under hela din studietid. Studentkontot erbjuder ett antal elektroniska tjänster som e-postkonto, tillgång till bibliotekets databaser och tillgång till Ladok. Logga in med ditt student-ID på Studentportalens webbplats.
Hur får jag veta mitt tentamensresultat?
När ett nytt resultat (på modul eller på kurs) har attesterats får du en avisering till din mejl. Du loggar då in på Ladok (www.student.ladok.se) med ditt student-ID. En notis om att resultat lagts in visas på startsidan. Det går även bra att logga in på Studentportalen (www.student.lu.se) och klicka på menyalternativet Ladok.
Anmälan till omtentamen (gäller endast salstentamen)
Du anmäler dig till omtentamen och uppsamlingsprov via Studentportalen. Få hjälp med hur du gör i vår Lathund för tentamensanmälan (PDF). Observera att din anmälan behöver göras senast en vecka innan tentatillfället.
Om omtentamen/uppsamlingsprovet inte är en salstentamen behöver du inte anmäla dig till den, utan håll utkik på din kursyta i Canvas för info om inlämning. Vid frågor, kontakta din lärare på kursen.
Vad ska jag ta med mig till salstentamen?
Observera att du måste visa fotolegitimation på en salstenta, annars får du inte lov att tentera. Ta också med pennor och eventuella andra tillåtna hjälpmedel.
Kontakt
E-post: info [at] soc [dot] lu [dot] se
Studerandeexpeditionen, Sandgatan 11 A–C, Hus G, Entréplan, Lund