Helena gjorde praktik på Arbetsförmedlingen

Helena Elofsson: Arbetsförmedlingens analysavdelning

• Samhällvetenskaplig masterexamen i Sociologi
  • Gjorde praktik på Arbetsförmedlingens statistik- och analysavdelning.

Vilka arbetsuppgifter hade du under praktiken?

Under praktiken deltog jag i flera olika delar av verksamheten. Jag följde bland annat arbete med statistikframtagning efter interna och externa förfrågningar.

Jag deltog även i arbete på analysavdelningens utredningsenhet som arbetar med prognoser för arbetsmarknaden. Jag genomförde också egna statistikframtagningar, analyser och presentationer.

Beskriv erfarenheterna av praktiken?

Jag har fått ökad förståelse för hur teoretiska kunskaper från utbildning kan omsättas och användas praktiskt i arbete. Jag har också fått bekräftat att nätverkande är otroligt viktigt och användbart.

På vilket sätt hade du nytta av din utbildning under praktiktiden?

Utbildningen har förberett mig för att förstå komplexa sammanhang, göra djupa analyser och se bortom det uppenbara. Det hade jag stor nytta av under praktiken. Mer specifikt hade jag användning av kvantitativ metod eftersom jag under praktiken till stor del deltog i framtagning och analys av statistik.

Vilka är dina framtidsplaner nu när du snart är klar med din uppsats?

Mitt mål är att hitta ett arbete där jag kan använda de kunskaper jag förvärvat under utbildningen. Jag vill gärna arbeta med utredning och analys, allra helst med arbetsmarknads- eller utbildningsfrågor.

Hur gick du tillväga när du sökte praktikplats?

Jag använde mina kontakter inom Arbetsförmedlingen, där jag tidigare jobbat, och beskrev vad jag önskade få ut av en praktik.

Har du några tips till studenter som vill söka praktik?

• Sök praktik tidigt så att arbetsgivaren hinner planera för att du ska komma.
  • Tänk efter varför just du vill söka praktik på just den arbetsplatsen, och vad du vill få ut av praktiken. Arbetsgivare som inte är vana att ta mot praktikanter kan tveka om de inte vet vad som förväntas av dem.
  • Sök praktik hos en arbetsgivare som du är intresserad av att jobba hos- att ha praktik är ett utomordentligt sätt att skaffa sig kontakter och erfarenhet.

Läs fler alumnporträtt

Alla våra alumnporträtt hittar du på sidan "Våra alumner berättar".

Är du intresserad av praktik & studentarbete?

Här på vår webbplats hittar du aktuella praktikplatser och uppdrag som studentmedarbetare

Bild på Helena Elofsson. Privat.

Namn: Helena Elofsson:

Arbetsplats för praktiken: Arbetsförmedlingens analysavdelning

Typ av examen: Samhällvetenskaplig masterexamen i Sociologi

Ämne/huvudområde: Sociologi

Övriga ämnen/kurser inom examen: Utöver sociologi och metodkurser, ingår även arbetsrätt i min masterexamen. Sedan tidigare har jag också en studie- och yrkesvägledarexamen på kandidatnivå.