

Universitetslektor och docent
Pedagogik och retorik
Främsta forskning och undervisningsområden
- Pedagogisk retorik
- Högskolepedagogik
- Lärarprofessionen
Pågående forskning och undervisning
Jag undervisar i pedagogik på grund och avancerad nivå. Handleder doktorander på forskarutbildningen i ämnena pedagogik och retorik. Mitt huvudsakliga forskningsintresse rör kunskapsområdet Pedagogisk retorik och möter frågor om vad vi gör med språket och vad språket gör med oss i pedagogiska situationer. Pedagogisk retorik syftar till att öka våra kunskaper om utbildarens ansvar för och ledning av den pedagogiska relationen i den konkreta undervisningssituationen. Pedagogisk retorik beaktar särskilt språkets etiska dimensioner och de uttryckta ordens känslopåverkande kraft.
Exempel på projekt i Pedagogisk retorik
The Scholarship of Teaching and Learning in higher education: Its constitution and its transformative potential. Vetenskapsrådet i samarbete med National Research Foundation South Africa.
Retorikens didaktik och didaktikens retorik. Vetenskapsrådet.
Seminariet som vetenskapligt och pedagogiskt instrument för att utveckla studenternas kritiska tänkande. Ett projekt i samarbete med Södertörns Högskola och Stockholms universitet. Rådet för högre utbildning.
Didaktik och retorik i forskarutbildningen vid Lunds universitet. Högskoleverket.
TV-program på ur.se om Pedagogens retorik:
Publikationer
Visar av publikationer. Sorterade efter år och sen titel.
An outline of a pedagogical rhetorical interactional methodology - researching teachers' responsibility for supporting students' desire to learn as well as their actual learning
Eva Bjerkholt, Trine Ørbæk, Tina Kindeberg
(2023) Teaching in Higher Education, 28
Artikel i tidskriftDet andra uppdraget : Till försvar för skolans likabehandlingsarbete
Tina Kindeberg
(2016) Det andra uppdraget : Till försvar för skolans likabehandlingsarbete
Del av eller Kapitel i bokTrust and the Exemplary Teacher : Fundamental Conditions for Student Learning
Tina Kindeberg
(2015) Rhetorica Scandinavica , p.74-91
Artikel i tidskriftThe oral interaction between students and teachers in higher education
Tina Kindeberg
(2015) The Scholarship of teaching and Learning: It’s constitution and its transformative potential. , p.15-32
Del av eller Kapitel i bokThe Significance of Emulation in the Oral Interaction Between Teacher and Students
Tina Kindeberg
(2013) Journal of Philosophy of Education, 47 p.99-111
Artikel i tidskriftThe seminar in postgraduate education as oral forum for learning
Tina Kindeberg
(2008) Rhetorica Scandinavica , p.49-67
Artikel i tidskriftImitatio och lärarpersonlighetens betydelse
Anders Sigrell, Tina Kindeberg
(2008) Retorikmagasinet , p.7-11
Artikel i tidskriftDjupa känslor och sårbarhet kräver sensitiv lärare
Tina Kindeberg
(2007) KRUT: Kritisk Utbildningstidskrift, 2007 p.39-48
Artikel i tidskriftDeveloping the seminar for postgraduate students. A cross disciplinary rhetorical approach
Tina Kindeberg, Lennart Hellspong, Maria Wolrath- Söderberg, Åsa Brumark
(2007)
RapportPedagogisk retorik: En skiss till den muntliga relationens vetenskap
Tina Kindeberg
(2006) Rhetorica Scandinavica , p.44-61
Artikel i tidskriftPedagogen i förebyggande undervisning
Tina Kindeberg
(2001) Pedagogik i hälsofrämjande arbete , p.142-161
Del av eller Kapitel i bokPedagogik i hälsofrämjande arbete
(2001)
BokUndervisningens möjligheter att förändra elevernas tänkande inom området aids och sex
Tina Kindeberg
(1997)
DoktorsavhandlingChanging Swedish students' attitudes in relation to the Aids epidemic
Tina Kindeberg, Bertil Christensson
(1994) Health Education Research, 9 p.171-181
Artikel i tidskrift