I senaste numret av tidskriften Ny Juridik skriver Lisa Flower att syftet med rättssalens ”emotionsregim” är att hålla isär rationalitet och emotionalitet. Emotioner anses i allmänhet ha begränsad påverkan på domare och nämndemän, som förväntas vara opartiska och ha ett rationellt förhållningssätt till lagen.
”Vi vill inte ha domare som dömer utifrån eget tyckande eller känslor, utan domar grundade bara på lagen,” skriver Lisa Flower. ”När det gäller rättegångar, blir vi obekväma vid tanken på att det är advokaten som gör det bästa framträdandet som vinner, vi vill att ‘vinsten’ ska grundas på bevis”.
I artikeln ”Lojalitetsarbete – Hur visar en advokat lojalitet mot sin klient?” fokuserar Lisa Flower på hur advokater hanterar sina känslor under rättegångar för att följa oskrivna regler. Frånvaron av känsloutspel gör ibland att den tilltalade (den eller de som står åtalade för brott) upplever att advokaten inte gör något. Vissa klienter förväntar sig att svenska advokater ska bete sig som amerikanska motsvarigheter – hoppa, skrika och gärna avslöja lögnaktiga målsäganden. Istället uttrycker svenska advokater irritation, aggressivitet och envishet mjukt och nedtonat, som Bambi, samtidigt som lojaliteten till klienten är tydlig, även när klienten plötsligt ändrar sin berättelse eller gör något osedvanligt korkat.
”Därför kan även advokater anses utföra emotionellt lönearbete. Det innebär att advokater förväntas rikta rätt emotion mot rätt person av rätt anledning, beroende på situationen och deras roll i den,” skriver Lisa Flower.
Information om artikeln finns på Lisa Flowers forskningssida.