Hur korrupt är Sverige? En debatt om vad vi gör åt korruptionen, och vad den gör med oss

En hand sträcker ut en sedelrulle mot en annan hand som gör stopptecken.
Bild: Jesus Monroy Lazcano/Unsplash

I början på april höll Lunds universitet Debatt i Lund på Grand Hotel. David Wästerfors, professor i sociologi, medverkade i debatten som den här gången handlade om korruption. En inspelning går nu att se för dem som missade tillfället.

Sverige faller i Transparency Internationals årliga korruptionsindex och är nu sämst i Norden, med ett kraftigt tapp det senaste decenniet. Medierna rapporterar om välfärdsbrottslighet som ökar, matchfixningar, svågerpolitik och korruption vid offentlig upphandling.

Har vi varit naiva? Bor vi inte i ett av världens mest öppna, icke korrupta länder, med hög tillit, oförvitliga tjänstemän och god ordning på vem som betalar vem och varför? Kan vem som helst mutas och vad blir då konsekvenserna?

I panelen:

• David Wästerfors, professor i sociologi med forskning i skärningspunkten mellan kultursociologi, socialpsykologi och kriminologi.
  • Louise Bringselius, docent och organisationsforskare som sysslar med frågor om förvaltningskultur, styrning och tillit. Tidigare forskningsledare för den statliga utredningen Tillitsdelegationen.
  • Martin Bresman, chefsåklagare vid Åklagarmyndighetens riksenhet mot korruption.
  • Louise Brown, antikorruptionsexpert, tidigare bland annat ordförande i Transparency international Sverige och med uppdrag för Världsbanken och EU-kommissionen, nu konsult på Advisense:s Financial Crime Prevention group.

Debatten modererades av journalisten Lars Mogensen.

Se debatten i efterhand på universitets YouTube-kanal.

Debatt i Lund: Hur korrupt är Sverige? (YouTube)