Har svenska grundskoleelever bivit våldsammare?

Sociologiprofessor Antoinette Hetzler har ägnat många år åt att studera arbetsmiljö för lärare och skolpersonal och diskuterar detta i Sveriges Radios Skolministeriet.

De senaste åren har nyhetsrubriker larmat om hur hot och våld i skolan blivit vanligare, skriver Skolministeriet:

"Och anmälningarna till Arbetsmiljöverket om hot och våld i skolan har mycket riktigt blivit fler. Men vad ligger bakom siffrorna? Forskare Antoinette Hetzler har gått igenom över 3000 anmälningar om arbetsskada som kommit in till Arbetsmiljöverket sedan 2012. Och hon ser en delvis annan bild än den som syns i nyhetsrapporteringen."

Med syftet att ta reda på mer om skolan som arbetsplats och vilka utmaningar som skolans personal brottas med har Antoinette Hetzler under sju års tid tittat på anmälningar om arbetsskada som lärarna själva gjort.

– Det är en vanlig situation att du som lärare inte får något stöd när du behöver det. Dessa berättelser kommer igen och igen.

– Jag tycker man ska ta hänsyn till dessa röster. För att det som har hänt dem underminerar annars yrket som lärare.

En yrkesgrupp som är särskilt utsatta är elevassistenter som ska agera ett extra stöd till elever med särskilda behov. Antoinette Hetzler tar flera exempel från anmälningar bland annat en gällande sparkar i magen mot en gravid kvinna och en som illustrerar hur arbetsmiljön leder till extrem stress och överbelastning.

Lärare idag har tuffa arbetsförhållanden, många orkar inte med och får psykiska besvär. Men har elever blivit våldsammare?

– Det är framförallt en stressigare arbetsmiljö, säger Antoinette Hetzler. Jag tycker det är oerhört intressant att vi har fått en hög ökning av besvär med minnet och andra psykiska problem på grund av arbetsmiljön.

– Sverige har mycket mindre fysiskt våld jämfört med andra länder som till exempel England, Australien och USA. Vi har en lång tradition av att inte använda fysiskt våld. Det är inte tillåtet att slå ett barn här och det påverkar.

Antoinette Hetzler berättar att det är flera 100 fall per år av anmälningar om arbetsskada som lärarna själva gjort. Men dessa har inte ökat.

De anmälningar som har ökat är olyckor och tillbud gällande både lärare och elever och som inte nödvändigtvis lett till någon skada.

Hör inslaget på UR Play.

Läs om Antoinette Hetzlers forskning på hennes personliga sida