Mona Hemmaty har disputerat

Mona Hemmaty har försvarat sin avhandling i ämnet sociologi "On the Margins. Migrants, Status Mobility and Recent Turns in Swedish Migration Politics" idag, 26 april klockan 10:15 i Kulturens hörsal i Lund.

Fakultetsopponent var docent Blanca Garcés-Mascareñas, Barcelona Centre for International Affairs.

Populärvetenskaplig sammanfattning

2008  infördes en reform inom svenskpolitik förarbetskraftsmigrationsom möjliggjorde för personer utanför EU att komma till Sverige för att arbeta om de erbjudits anställning oavsett utbildningsbakgrund.  Reformen har fått mycket uppmärksamhet och ritat om kartan för svensk migrationspolitik. Till ett av de mindre utforskade områdena hör s.k. spårbyten, det vill säga möjligheten att med hjälp av ett arbetstillstånd ändra av grund för uppehållstillstånd utan att behöva återvända.I denna avhandlingen studeras hur migranter erfar spårbyten, vilka former de tarsamt vilka  paralleller  som  kan  dras  till  andra tillfälliga arbetstillstånd.

För att studera detta har ansökningar om spårbyten analyserats samt migranter, organisationer och intressenter intervjuatsom både reformen och spårbyten. Studien visar att spårbyten kan förstås mot bakgrund av den svenska arbetskraftsmigrationspolitikens utpräglade  liberala  karaktär,  där  den  arbetsgivarstyrda politiken öppnar upp kanaler för migranter att söka arbetstillstånd med hjälp av vänner, familj, och enskilda arbetsgivare  inom  sektorer  som  den  tidigare  arbetsmarknadsprövningen vidhöll stängda. Men samtidigt involverar spårbyten ett högt pris i form av beroendeställning, exkludering och långvariga perioder  av  osäkerhet  och  utvisningshot för  migranter innan  uppehållstillstånden kan bli permanenta. Studiens resultatär relevanta för större grupper avmigranter med tillfälliga uppehållstillstånd vars rätt att befinna sig iSverige är bundna till arbete eller försörjning.

Huvudhandledare och ordförande vid disputationen var professor Åsa Lundqvist, Sociologiska institutionen, Lunds universitet.

Handledare: Olle Frödin, Sociologiska institutionen, Lunds universitet.

Betygskommitén bestod av:

Associate Professor Lisa Eklund, Department of Sociology, Lund University
    Professor Anders Neergaard, REMESO, Lidköping University
    Professor Sven Hort, Linnaeus University

Avhandlingen On the Margins. Migrants, Status Mobility and Recent Turns in Swedish Migration Politics i Lunds universitets forskningsportal

Mona Hemmatys profil i Lunds universitets forskningsportal