Professor Christofer Edling utsedd till ledamot i regeringens forskningsberedning

Vy över Sveriges riksdag från vattnet
Bild: Unsplash/Sadia Afreen

Christofer Edling, professor i sociologi och dekan vid Samhällsvetenskapliga fakulteten på Lunds universitet, har utsetts till ledamot i regeringens nya forskningsberedning. Han förväntar sig intressanta diskussioner och att föra fram samhällsvetenskaplig forskning.

Christofer Edling

Forskningsberedningen är tillsatt för att fungera som rådgivare till regeringen bland annat i utarbetandet av den forsknings- och innovationspolitiska propositionen som beräknas till slutet av 2024. Christofer Edling är en av 15 ledamöter. Beredningen är sammansatt för att spegla olika dimensioner av Sveriges forsknings- och innovationslandskap.

– Gissningsvis är jag tillfrågad för att jag anses ha en bra överblick över samhällsvetenskaperna och samhällsvetenskaplig forskningsfinansiering. Mandatet är personligt och min roll är att föra fram mina tankar om hur forskningspolitiken bör vara utformad. Det är nu inget särskilt unikt med dem, och jag hoppas förstås att min uppfattning representerar fler forskare och universitetslärare än mig själv.

Nytt sammanhang

Enligt regeringen är avsikten med Forskningsberedningen att bidra med nationell och internationell omvärldsbevakning, analyser och råd. Christofer Edling ser fram emot att delta.

– Jag förväntar mig tillfälle att argumentera för att samhället behöver samhällsvetenskaplig forskning och att forskningspolitikens uppgift är att skapa förutsättningar för, och ställa krav på, att forskningen håller hög kvalitet och gör skillnad.

Han säger att eftersom politik är att kompromissa så är det är väl snarare en förhoppning än en förväntan att arbetet får något faktiskt inflytande.

– Men kanske kan forskningsberedningen göra skillnad på marginalen? På ett personligt plan förväntar jag mig intressanta diskussioner om forskning och innovation i ett nytt sammanhang.