Vibeke Klitgaard har disputerat med avhandling om vardagen inom psykiatrin

Bokomslag, Vibeke Klitgaards avhandling.

I den nya avhandlingen i sociologi undersöks vardagen på två ”dagcenter”* inom psykiatrin i Köpenhamns kommun. Fokus ligger på patienternas kommunikation och beteenden samt den stigmatisering de upplever från omvärlden.

Vibeke Klitgaard försvarade sin avhandling med titeln ”Social (u)orden i distriktspsykiatrien: En systemteoretisk analyse af psykiatriske patienters kommunikation og adfærd samt stigmatisering fra omverdenen” tisdagen den 21 december 2021 i Edens hörsal i Lund.

Titeln på svenska blir ungefär ”Social (o)ordning i distriktspsykiatrin: En systemteoretisk analys av psykiatriska patienters kommunikation och beteende samt stigma från omvärlden”.

Fakultetsopponent under disputationen var professor Astrid Helene Skatvedt från University of South-Eastern Norway.

Betygsnämnden bestod av:

• Docent Bo Isenberg, Sociologiska institutionen, Lunds universitet
  • Docent Anette Skårner, Institutionen för socialt arbete, Göteborgs universitet.
  • Docent Karin Örmon, Sociologiska institutionen, Lunds universitet

Ordförande och huvudhandledare var Henriette Frees Esholdt.

* ”Dagcentre” på danska motsvarar ungefär Sveriges ”daglig verksamhet”.

Sammanfattning:

Denna avhandling undersöker vardagen på två dagliga verksamheter inom psykiatrin i Köpenhamns kommun. Mer specifikt fokuserar avhandlingen patienternas kommunikation och beteenden samt den stigmatisering de upplever från omvärlden. Det empiriska materialet bygger på tre års deltagande observationer. De stadsdelar som de två verksamheterna låg i befann sig i var sin ände av kommunens socioekonomiska skala. En av dem i området med den högsta socioekonomiska statusen i kommunen, och den andra i ett område med mycket låg socioekonomisk status.

Den socioekonomiska skillnaden orsakade markanta skillnader i patienternas kommunikations- och beteendemönster, samt även avseende vad de fokuserade på. I verksamheten placerad i stadsdelen med låg socioekonomisk status fokuserade patienterna främst på patientgemenskap, medan patienterna på verksamheten i området med hög socioekonomisk status fokuserade på normalitet. I avhandlingen analyseras patienters kommunikation och beteende med utgångspunkt i kommunikationsdelen av Luhmanns systemteoretiska perspektiv.

Patienterna uttryckte olika grad av kommunikationsstörningar: några större, när de inte kunde uttrycka sig på ett begripligt sätt och därför inte kunde interagera med andra patienter; några mindre, vilket gjorde det möjligt för dem att interagera med andra patienter även om de exempelvis uttryckte enskilda vanföreställningar. Analysen fokuserar på verksamheternas dubbla status, som tillflyktsställen och som stigmamarkörer.

De var tillflyktsställen där patienterna kunde prata fritt om sina symtom och effekterna av psykofarmaka, men även stigmamarkörer i bemärkelsen att patienterna utsattes för stigmatisering och moraliskt omdöme som en konsekvens av deras kontakt med det psykiatriska behandlingsystemet. Litteraturen om stigmatisering beskriver hur diskrimineringen av psykiatriska patienter påverkar deras möjligheter inom mer eller mindre alla livsområden: inkomst, utbildning, jobb och sysselsättning, psykiskt välbefinnande, boendestatus, medicinsk behandling, hälsa och tillfredsställande relationer. Utöver det ovan nämnda löper psykiatriska patienter en allvarlig risk för överdödlighet, vilket nyligen påvisats i en rättsmedicinsk studie.

Läs hela avhandlingen via Lunds universitets forskningsportal.