Många på subventionerade jobb inom restaurangbranschen saknar kollektivavtal

Tidningen Handelsnytt och Hotell och Restaurang Fackets tidning uppmärksammar en rapport från Sociologiska institutionen som tar upp villkoren för så kallade bidragsanställda.

Olle Frödin och Anders Kjellberg vid Sociologiska institutionen, Lunds universitet har i en preliminär rapport som Olle Frödin nyligen presenterade på Handelns Utredningsinstitut studerat villkoren för anställda på subventionerade jobb i Helsingborg i handels- restaurang- städ- och bemanningsbranscherna.

Handelsnytt (Handelsanställdas förbunds medlemstidning) var där och skrev artikeln Många bidrags­jobbare saknar kollektivavtal.

"Bidragsanställningar som nystartsjobb kan leda till att utrikes födda fastnar i mindre seriösa delar av handeln, varnar forskare. Facket vill skärpa kontrollen mot fusk och missbruk."

Hotellrevyn (Hotell och Restaurang Fackets tidning) uppmärksammar också den höga andelen på subventionerade jobb inom restaurangbranschen som saknar kollektivavtal i artikeln Många bidragsanställda saknar avtal.

"Allt fler i restaurangbranschen jobbar med bidrag. Men få av dem omfattas av kollektivavtal. Det visar en studie från Lunds universitet."

Olle Frödins personliga sida här på institutionens webbplats.

Anders Kjellbergs personliga sida här på institutionens webbplats.