Erik Hannerz och Peter Bengtsen intervjuade om Urban Creativity

Bild på Erik Hannerz och Peter Bentsen.

Urban kreativitet ger liv åt gömda platser. I november-utgåvan av Lunds universitets magasin LUM intervjuas samordnarna av Pufendorf-temat om urban kreativitet, Erik Hannerz (sociologi) och Peter Bengtsen (konsthistoria och visuella studier).

LUMs artikel Urban kreativitet ger liv åt gömda platser pekar på att Banksys gatukonstmålningar numera har flyttats till museer skyddade bakom glas.

"Malmö profilerar sig som en ung och kreativ stad via graffitiväggar och Stapelbäddens skejtpark.

Vad händer när subkulturer omfamnas av staden?

LUM har träffat två forskare från det nya tvärvetenskapliga temat Urban Creativity på Pufendorfinstitutet som ser det offentliga rummet med nya ögon."

Hela intervjun kan läsas på lu.se/article/urban-kreativitet-ger-liv-at-gomda-platser

Urban Creativity-temat består av åtta unga forskare från fem fakulteter. Alla är utifrån sin disciplin experter på urban kreativitet. Med deras samlade erfarenheter har Lund den största samlade kompetensen inom området i Europa. När frågeställningen om hur man potentiellt skulle kunna använda sig av det offentliga rummet ska diskuteras planerar gruppen att bjuda in externa aktörer, som t.ex. utövare av olika typer av urban kreativitet och stadsplanerare.

Urban Creativity-temat pågår i 8 månader för att avslutas med en konferens i mitten av maj 2019. Ett call for papers (förslag på presentationer) kommer att skickas ut under de närmaste veckorna.

Om du är intresserad av urban kreativitet (t ex graffiti, gatukonst, parkour, skateboarding, dumpstring och guerrilla gardening) och vill samarbeta med temat, är du välkommen att kontakta samordnarna via Instagram eller temats sida på Pufendorfinstitutets webbplats pi.lu.se/en/activities/UrbanCreativity.