Lyfter bortglömda sociologiklassiker i bok för både studenter och forskare

Porträtt Lisa Eklund och Bo Isenberg 2021. Foto: Emma Lord.

Framtida studenter kan se fram emot en ny bok: "Sociologins klassiker: Upptäckter och återupptäckter". Boken vill bredda förståelsen av klassisk sociologi och lyfta fram tidiga tänkare och skribenter som av olika anledningar blivit åsidosatta. Redaktörer är Lisa Eklund och Bo Isenberg, docenter i sociologi här på Sociologiska institutionen i Lund.

– Jag tror faktiskt att boken är unik i bemärkelsen att den lyfter fram både gamla och nya klassiker på lika villkor. Alla får lika mycket utrymme och vi fokuserar på deras verk och gärningar, säger redaktören Lisa Eklund till förlaget Studentlitteratur.

Boken som riktar sig till studenter på grundnivå ska utöka förståelsen av klassisk sociologi och inkludera personer som skrivit betydelsefulla bidrag men som inte fått den uppmärksamhet de förtjänar, menar redaktörerna. Även forskare som vill sätta sig in i någon viss tänkare bör ha nytta av denna bok.

"Sociologins klassiker" presenterar tjugotvå klassiska tänkare – många för första gången på svenska. Harriet Martineau, Auguste Comte, Anna Julia Cooper, Karl Marx, Émile Durkheim, Jane Addams, George Herbert Mead, Norbert Elias, Karl Mannheim, Helen Merrell Lynd, samt Alva och Gunnar Myrdal är några av dem. Förutom att redovisa deras centrala begrepp och teorier lyfter boken även fram vad som skiljer tänkarna åt, och vad som förenar dem.

– Grundkurser i klassisk sociologi är ofta centrerade kring namn som Émile Durkheim och Max Weber. Det är på tiden att vi breddar förståelsen av vad klassisk sociologi är och lyfter fram andra tidiga tänkare, skribenter och debattörer som av olika anledningar blivit bortglömda, inte minst för att de var kontroversiella och ansågs ha fel kön och/eller hudfärg, säger Lisa Eklund.

Om vi står på deras axlar kan vi se lite längre.

Klassikernas relevans för dagens samhälle har varit en viktig utgångspunkt vid urvalet. Trots att en del av dem skrevs för mer än 100 år sedan säger de något om vårt samhälle.

– Det kan vara intressant för studenterna att finna likheter mellan då och nu. Dagens människor är inte ensamma i historien, säger redaktören Bo Isenberg.

– De här tänkarna andades sitt arbete och var enormt belästa. Om vi står på deras axlar kan vi se lite längre. Vi vill utrusta studenterna med fler begrepp, djupare insikt i sociologins rötter och skarpare glasögon för att förstå dagens samhälle, säger Lisa Eklund.

Antologin riktar sig till studenter i sociologi eller annan samhällsvetenskap på grundnivå och passar också som introduktion för studenter och forskare som vill veta mer om enskilda tänkare.

– Studenter har ofta breda frågor och vill veta något om samhället vi lever i idag. Då är det jättebra att läsa klassikerna. Boken ger en bra grund om man ska läsa sociologi eller annan samhällsvetenskap, säger Bo Isenberg.

Länk till boken i Lunds universitets forskningsportal.

Sociologins klassiker bokomslag.

Flera av bokens klassiker presenteras av lärare och forskare på Sociologiska institutionen:

Boken innehåller också ett introduktionskapitel skrivet av redaktörerna Lisa Eklund & Bo Isenberg